اجتناب از بیماری با سبک زندگی سالم

۰

تعداد بیماری‌هایی که جامعۀ امروز از آن‌ها رنج می‌برد سر به فلک می‌کشد. دیابت، بیماری قلبی، کمردرد، اوتیزم، سرطان، افسردگی، بی‌خوابی، چاقی، آلرژی‌های مختلف و کبد چرب تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها هستند که عدۀ زیادی از مردم امروزه از آن‌ها رنج می‌بردند. هزینه‌های مربوط به امور درمانی این بیماری‌ها نیز بسیار بالاست. برای نمونه، چاقی حدود ۲۷۰ میلیارد دلار در سال هزینه دارد. با این اوصاف، چرا همچنان هرروز که می‌گذرد، مریض‌تر و چاق‌تر می‌شویم؟

غذا و خاک مثل قدیم‌ نیستند.

غذای این سال‌ها دیگر آن غذایی نیست که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان می‌خوردند. رشد روزافزون فست فودها و در کنار آن‌ها مواد غذایی و مزارعی که دست‌کاری ژنتیکی شده‌اند و تغییرات زیادی به دست انسان‌ها در آن‌ها ایجادشده است دارند به‌سرعت ما را بیمار می‌کنند. این عوامل، که در جای‌جای سبک زندگی ما تأثیرگذار هستند، به‌راحتی سبب بیماری‌هایی چون سرطان و حتی بیماری‌های روانی و رفتاری می‌شوند.

خاکی که محصولات کشاورزی ما در آن می‌رویند نیز خاکی نیست که در گذشته داشتیم. خاکی که پر از گیاهان خودرو و طبیعی بود و خالی از هورمون و مواد شیمیایی. سال‌های پیش، حیواناتی که از گوشت و شیر آن‌ها تغذیه می‌کردیم، غذایی را می‌خوردند که در این خاک‌های طبیعی می‌رویید. ۸۰ درصد از غذاهای امروز ما پر از شکر است. ۴ شرکت بزرگ ۵۸ درصد بازار مرغ و ۸۴ درصد بازار گوشت را در آمریکا تحت سلطه دارند. این شرکت‌ها و بسیاری شرکت‌های دیگر، هرروز با تزریق هورمون‌ها و دست‌کاری ژن‌ها، محصولات بزرگ‌تری تولید می‌کنند؛ اما بزرگ‌تر لزوماً بهتر نیست.

بیماران

در ۱۹۸۵، بیماران دیابتی ۰.۶۲ درصد مردم را تشکیل می‌دادند. در ۲۰۱۰، این عدد به ۵.۱۳ رسید، یعنی ۷۲۷ درصد افزایش. بیماری‌های متابولیک مثل دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، بیماری قلبی، کبد چرب غیرالکلی و سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان با پایین آوردن مصرف کالری کنترل و از آن‌ها پیشگیری کرد. فست فودها اسمشان رویشان است: سریع پخته می‌شوند و سریع بیمار می‌کنند. نرخ چاقی بزرگ‌سالان در ۲۰ سال گذشته ۲ برابر و در کودکان ۳ برابر شده است. دیابت نیز کم‌کم تبدیل به یک بیماری عادی شده است. بسیاری از این بیماری‌های مزمن را می‌توان با کنترل رژیم غذایی کنترل و حتی روند آن‌ها را برعکس کرد.

همین امروز تغییر ایجاد کنید.

اگر غذایی بیش از ۵ عنصر تشکیل‌دهنده دارد، غذا نیست. استرس، چه جسمی و چه روانی می‌تواند تمام سازوکار درون بدن ما را متحول کند. باید حتماً راهی برای از بین بردن استرس پیدا کنید. ورزش، مدیتیشن، کاردرمانی و بسیاری از روش‌های دیگر همیشه در دسترس هستند. مغز مضطرب خود را با غذا آرام می‌کند و در برنامۀ زندگی شما چرخۀ خطرناکی از گرسنگی‌ها و سیری‌های کاذب به وجود می‌آورد. پرهزینه‌ترین بیماری‌های امروز را می‌توان با تغییرات کوچک در سبک زندگی کنترل و درمان کرد. اگر به پزشک مراجعه کرده‌اید و در درمان دارویی قرار دارید، دلیل نمی‌شود سبک زندگی خود را تغییر ندهید و تلاش نکنید یک سبک زندگی سالم را در کنار مصرف داروها قرار دهید. تغییر به‌موقع سبک زندگی می‌تواند از بسیاری خطرها پیشگیری کند و در آینده شما را از مصرف داروها بی‌نیاز کند. غذای سالم واقعی بخورید، مرتباً ورزش کنید و میزان کلی غذای خود را کاهش دهید. خواهید دید این تغییرات کوچک چه آثار بزرگی خواهند داشت.

۳.۸۶ میانگین امتیازدهی (۷۷% امتیاز) - ۷ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

÷ هفت = یک