احساس خستگی مداوم باوجود خواب کافی

۰

ساعات کاری طولانی‌مدت و مسئولیت‌های دست‌وپاگیر از جمله عواملی هستند که مانع استراحت و خواب کافی در طی شبانه‌روز می‌شود و ما را به سمت احساس خستگی و کمبود انرژی سوق می‌دهند. اما اگر خواب کافی داشته و کماکان احساس خستگی می‌کنید، این مشکل می‌تواند ریشه در کیفیت خواب، نه مدت زمان آن، داشته باشد!

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر کیفیت خواب شبانۀ ما تاثیر می‌گذارند. بر اساس نتایج مطالعات انجام‌شده، محققان دریافته‌اند که کیفیت خواب افراد با سلامتی روحی و جسمی و کیفیت زندگی فردی رابطه‌ای مستقیم دارد. احساس خستگی مداوم باعث افت کیفیت زندگی روزمره می‌شود و با مانع شدن برای لذت از لحظه‌های زندگی، ما را به فردی عبوس و زودرنج تبدیل می‌کند. در این مقاله، عوامل موثر بر کیفیت خواب افراد را بررسی می‌کنیم:

عدم انجام ورزش مناسب و کافی

همۀ ما ساعات طولانی را برای کار صرف می‌کنیم و گاهی مجبوریم مدتی به اندازۀ ۸ ساعت پشت میز بنشینیم. سبک زندگی کم‌تحرک بدن و روان ما را بیشتر از آنچه که فکرش را بکنیم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. کم‌تحرکی، علاوه بر خطر افزایش وزن، باعث ایجاد احساس خستگی و بی‌حوصلگی در فرد می‌شود. بدن ما با از دست دادن مقدار کافی انرژی، کیفیت لازم برای خواب شبانه را فراهم می‌کند.

دهیدراسیون یا فرآیند از دست دادن آب بدن

آیا از اهمیت مصرف آب کافی در طی روز آگاهید؟ بیشتر افراد با مصرف نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه به‌جای آب، از اهمیت مصرف این مادۀ حیاتی و تاثیرات فوق‌العادۀ آن چشم‌پوشی می‌کنند. این درحالی است که عدم مصرف آب کافی و فرآنید از دست دادن آن از جمله‌ عواملی است که باعث ایجاد احساس خستگی و ضعف در افراد می‌شود. ۸۵٪ مغز انسان از آب تشکیل شده و درنظر داشتن این مسئله به‌خودی‌خود اهمیت بالای مصرف آب کافی جهت بهبود عملکرد مغز را نشان می‌دهد. با مصرف روزانۀ ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طی روز و پرهیز از نوشیدنی‌های قندی، کمک بسزایی به بهبود عملکرد اندامهای خود می‌کنید.

رژیم غذایی نامناسب

داشتن یک رژیم غذایی نامناسب تاثیر جدی در نوع رفتار و احساس شما در طی روز دارد. مطالعات انجام‌شده در این زمینه تاثیرات رژیم غذایی را بر کیفیت خواب افراد نشان داده و محققان دریافته‌اند که مصرف غذاهایی با چربی و کربوهیدرات بالا باعث احساس خستگی بیش‌ازحد در افراد می‌شود. گوشت قرمز، حبوبات، مغزها، سبزیجات برگ سبز، میوه‌های خشک شده و همچنین مصرف انواع مختلف مواد غذایی کم‌شکر با فیبر بالا و غنی از آهن از جمله مواردی هستند که باعث پایداری انرژی در بدن در طی روز می‌شوند. پس چنانچه از احساس خستگی رنج می‌برید، لازم است بار دیگر رژیم غذایی خود را مورد بررسی و تغییر قرار بدهید.

استرس و افسردگی

گاهی اوقات بدون شناخت و تشخیص استرس و افسردگی در خود، از علایم خستگی و انگیزۀ پایین جهت انجام کارهای مختلف رنج میبریم. اما گاهی این علائم می توانند زیرلایه‌های دیگری همچون استرس داشته باشند که عاملی برای بروز این علائم هستند. ورزش و رژیم‌ غذایی مناسب به‌همراه تمرینات مدیتیشن می‌توانند جهت کنترل و بهبود وضعیت جسمی و روانی شما موثر باشند، چرا که توجه به سلامتی جسمی و روانی در کنار یکدیگر امری مهم و ضروری است.

عدم کنترل قند خون

تغذیۀ افراد و رژیم‌ غذایی عاملی مهم جهت کنترل و تغییر میزان قند خون است. مصرف مواد غذایی با قند بالا خطری جدی برای سلامتی شما محسوب می‌شود و علاوه‌بر مضرات فراوان، خستگی و بی‌حالی مداوم را در پی خواهد داشت. جهت کنترل این عامل، مصرف انواع میوه‌، که دارای قند سالمتری هستند، توصیه می‌شود.

مشکلات پزشکی

چنان‌چه با رعایت تمامی موارد بالا کماکان احساس خستگی می‌کنید، بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، که به‌واسطۀ آن دستگاه گردش خون در خون‌رسانی و تامین اکسیژن بدن با مشکل مواجه می‌شود، سندرم خستگی مزمن، آپنه یا احساس خفگی و کم‌کاری تیروئید از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس خستگی مداوم در شما بشوند. مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه جهت تشخیص بیماری امری ضروری محسوب می‌شود.

به‌یاد داشته باشید که نه‌تنها ساعات خواب کافی بلکه کیفیت خواب و داشتن سبک زندگی سالم نیز کلیدی برای حل مشکل احساس خستگی مداوم به‌حساب می‌آیند.

۴.۲۷ میانگین امتیازدهی (۸۵% امتیاز) - ۱۱ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

عرفان عباس‌نژاد

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

5 × سه =