اهمیت صبحانه

۰

مثل آشنای «صبحانه را خودت، نهار را با دوستت و شام را با دشمنت بخور!» را احتمالاً شنیده‌اید.اکنون می‌خواهیم بدانیم چرا یک صبحانۀ خوب برای ما اهمیت زیادی دارد.

احتمالاً نیازی به گفتن نیست که صبحانه مهم‌ترین وعدۀ غذایی طول روز ماست. برخی به‌اشتباه گمان می‌کنند نادیده‌گرفتن صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند، درحالی‌ که آن‌ها مهم‌ترین وعدۀ غذایی خود را از قلم انداخته و در طول روز به‌علت گرسنگی فراوان در خوردن افراط می‌کنند. حقیقت این است که نخوردن صبحانۀ خوب و سالم می‌تواند زمینۀ تاثیرات مخرب بر روی ذهن و بدن انسان را فراهم کند. بدون اتلاف وقت، به اهمیت صبحانه می‌پردازیم.

علت اهمیت بالای صبحانه چیست؟

اولین و مهم‌ترین تاثیر صبحانۀ خوب این است که خوردن آن ضروری‌ترین سوخت مورد نیاز بدن را در ابتدای روز فراهم می‌کند. درکلمۀ «breakfast»، معادل کلمۀ «صبحانه» در انگلیسی، این مفهوم به‌خوبی نهفته است.این کلمه از دو بخش «break» و «fast» به‌ترتیب به معنی «شکستن یا خاتمه‌دادن» و «غذا نخوردن یا روزه» تشکیل شده است. اگر شخصی بدون صبحانه روزش را شروع کند، درواقع انرژی مورد نیاز بدنش را برای طول روز تامین نکرده است، مانند ماشینی که هرروز صبح بدون بنزین استارت می‌خورد!

نه‌تنها صرف خوردن صبحانه بلکه غذایی که ما به‌عنوان صبحانه صرف می‌کنیم هم از جهت تامین منبع اولیۀ کلسیم، آهن و ویتامین B از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بسیاری از ویتامین‌های مهم، فیبر و مواد مغذی دو تا سه ساعت بعد از بیداری مصرف شوند، در بدن ما ذخیره می‌شوند. تحقیقات نشان داده است کسانی که صبحانه نمی‌خورند نه‌تنها دچار کمبود مواد مغذی، ویتامین‌ها و فیبر می‌شوند بلکه احتمال این‌که در طول روز غذای سالم جذب بدنشان بشود هم کمتر است.

غذاهایی که منبع ویتامین و مواد معدنی به شمار می‌روند (مانند میوه‌ها و سبزیجات) می‌توانند بخش مهمی از صبحانۀ ما را در بر گیرند. مسلماً افرادی که در صبحانه میوه و سبزیجات تازه مصرف می‌کنند کمتر به چاقی دچار می‌شوند. از سوی دیگر، افرادی که صبحانه نمی‌خورد در طول روز بیشتر به ته‌بندی و ناخنک‌زدن تمایل دارند، که درنهایت باعث چاقی و زندگی ناسالم می‌شود.

به‌طور ایده‌آل، خوردن یک موز و نوشیدن یک لیوان آبمیوۀ تازه در وعدۀ صبحانه باعث کارکرد بهتر ذهن و بدن انسان می‌شود. صبحانه برای ذخیرۀ گلوکز بسیار مهم است و علت آن الزام حضور کربوهیدارت‌ها (نوعی گلوکز) برای کارکرد صحیح مغز ماست. همچنین، این ذخیره‌سازی به بهبود حافظه و بالابردن سطح تمرکز نیز کمک می‌کند.

نکتۀ آخر این‌که صبحانه در کاهش استرس و بهبود سلامت کلی نیز تاثیر بسزایی دارد.

۴.۲۰ میانگین امتیازدهی (۸۳% امتیاز) - ۱۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رعنا نصرتی

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

نوزده ÷ نوزده =