بازیابی تناسب اندام پس‌از دوران بارداری

۰

دوران بارداری علاوه بر چالش‌ها و تجربیات احساسی ۹ ماهه، باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در بدن بانوان می‌شود، که گاهی این تغییرات پس از این دوران غیرقابل‌برگشت به‌نظر می‌آیند. با انجام و رعایت برخی نکات ساده، می‌توانید تناسب اندام خود را به دوران پیش‌از بارداری برگردانید.

۱. تغذیۀ مناسب طی دوران بارداری

براساس تحقیقات انجام یافته، زنان باردار باید وزنی معادل ۶ الی ۱۵ کیلوگرم را طی دوران بارداری خود به‌دست آورند. پزشکان و متخصصین تغذیۀ رژیم غذایی کمترین میزان مواد قندی با کالری بالا و بیشترین میزان سبزیجات با فیبر بالا را برای زنان باردار توصیه می‌کنند. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف بیش از اندازۀ وعده‌های غذایی در دوران بارداری خطر آی‌کیوی  پایین، ناهنجاری‌های تغذیه‌ای و بیماری‌های روانی در نوزاد را افزایش می‌دهد.

۲. فرصت‌دادن به بدن جهت بهبودی

کارشناسان بر این باورند که رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن یا انجام تمرینات سنگین بلافاصله پس‌از دوران بارداری برای بدن مناسب نیستند، چراکه بدن دوران بهبودی و ترمیم بافت‌ها و عضلات خود را طی می‌کند و فرصت‌دادن به بدن جهت اتمام این دوره امری ضروری است. بهبودی بدن پس‌از زایمان گاهی تا ۱۲ هفته نیز به‌ طول می‌انجامد.

۳. شیردهی مادر

تغذیۀ نوزاد از شیر مادر باعث مصرف کالری و در نتیجه کاهش وزن‌ اضافه‌شده در طی دوران بارداری برای بانوان می‌شود. این عمل، ۳۰۰ الی ۵۰۰ کالری انرژی را در بدن مادر مصرف می‌کند، که با توجه سوخت‌و‌ساز بالای بدن، داشتن رژیم غذایی مناسب برای جبران این کالری ازدست‌رفته در دوران شیردهی امری ضروری محسوب می‌شود.

۴. خواب کافی

با توجه به چرخۀ خواب نامتعادل نوزادان، خواب و استراحت کافی امری دشوار برای مادران به‌شمار می‌آید. توجه داشته باشید که عدم خواب کافی تاثیری منفی بر روی متابولیسم بدن داشته و روند کاهش وزن را به مراتب سخت‌تر می‌کند. با تعویض نوبت مراقبت از کودک، خوابیدن در ساعات خواب نوزاد و استراحت کوتاه مدت کمک بسزایی در کنترل و بهبود خواب خود می‌کنید.

۵. انجام تمرینات ورزشی پس‌از زایمان

برنامۀ تمرینی پس‌از زایمان راهی مناسب و سریع جهت بازیابی تناسب اندام پیش‌از دوران بارداری است. این تمرینات شامل پیاده‌روی، ایروبیک در آب و تمرینات با وزنه‌های سبک می‌شود، که کاهش درد عضلات پشت، کاهش گرفتگی عضلات پا و بهبود کیفیت خواب را به‌همراه خواهد داشت. انجام تمرینات ورزشی باعث بهبود روحیه می‌شود و روبروشدن با چالش‌های پس‌از دوران زایمان را تسهیل می‌کند.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۱۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

عرفان عباس‌نژاد

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

چهارده + = بیست دو