تأثیر رنگ‌ها بر اشتها

۰

درمورد رنگ غذاهایی که هرروز می‌خورید فکر کنید. احتمالا رنگ سبز در سبزیجات، قرمز و نارنجی در میوه‌ها، قهوه‌ای در غلات و سفید در لبنیات را به ذهن خواهید آورد. ولی رنگ آبی چطور؟ ممکن است بلوبری در ردۀ غذاهای آبی‌رنگ قرار بگیرد، ولی به‌طورکلی رنگ آبی در بین غذاها محبوبیت زیادی ندارد. در نتیجه، واکنش اولیۀ ما درهنگام مواجه با غذاهای آبی‌رنگ این است که از آن‌ها دوری کنیم. محققان می‌گویند وقتی اجداد ما به‌دنبال غذا می‌گشتند، از خوراکی‌های به رنگ آبی، بنفش و مشکی دوری می‌کردند زیرا این رنگ‌ها نشانۀ سمی بودن و کشندگی غذاها بودند (به‌غیر از توت‌ها، بادنجان و…). غذاهای آبی عموما برای ما تحمل‌ناپذیرند. برطبق تحقیقات، رنگ‌های خاصی اشتها را کور می‌کنند، درحالی‌که رنگ‌‌های دیگر باعث تحریک اشتها می‌شوند. آبی به‌عنوان کم‌اشتهاآورترین رنگ‌ها محسوب می‌شود.

ظاهر غذاها و علاقۀ ما به آن‌ها رابطۀ نزدیکی با هم دارند. در یک آزمایش، از افرادی خواسته شد که در تاریکی غذا بخورند و نتیجۀ آن این بود که عنصری اساسی از لذت‌بردن آن‌ها از غذا جلوگیری می‌کرد و آن ظاهر غذا بود. برای افراد بینا، چشم اولین جایی است که حتی قبل از چشیدن غذا باید از ظاهر غذا راضی شود. این بدان معنی است که برخی محصولات در بازار محبوبیت پیدا نمی‌کنند، نه به‌خاطر ترکیب، طعم یا بوی بد آن‌ها، بلکه ازاین‌جهت که نتوانسته‌اند نظر بصری مشتری را جلب کنند. رنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند و تقریبا در همه‌جای دنیا غیرممکن است که مشتری را به خوردن غذای آبی‌رنگ ترغیب کنند (گرچه این‌روزها رنگ آبی در بین غذاهای بچه‌ها بیشتر یافت می‌شود!). رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، قرمز و چند رنگ دیگر به‌صورت عام پذیرفتنی‌تر هستند.

چند تحقیق در دانشگاه واشینگتون درمورد این‌که رنگ غذا چگونه برروی درک ما از طعم غذا تأثیر می‌‌گذارد انجام شد. نتیجۀ این بود که انسان طعم غذاهای مختلف و ترکیب رنگ‌های خاص را یاد می‌گیرد و با آن‌ها آشنا می‌شود. به‌عنوان مثال، در طی این تحقیقات، نوشیدنی‌هایی را به افراد دادند و آن‌ها درحین این‌که رنگ آن نوشیدنی‌ها را می‌دیدند آنها را می‌چشیدند و در نتیجه قادر بودند طعم آن‌ها را شناسایی کنند. اما وقتی‌که رنگ آن نوشیدنی‌ها را نمی‌دیدند، قادر نبودند طعم آن‌ها را درست حدس بزنند. فقط ۳۰ درصد افرادی که آب گیلاس را خوردند توانستند بدون دیدن رنگ آن طعمش را حدس بزنند؛ بیشتر افراد فکر می‌کردند درحال خوردن آب‌لیمو هستند!

آبی کم‌رنگ هم جزو رنگ‌های کم‌اشتهاآور است. به‌ همین دلیل است که محققان اغلب از رنگ‌های گرم به‌عنوان رنگ‌های اشتهاآور یاد می‌کنند. قرمز رنگ قدرتمندی است که فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. قرمز احساس صمیمیت، انرژی و علاقه را درما ایجاد می‌کند. همچنین، اشتها را افزایش می‌دهد. قرمز اغلب در رستوران‌ها و اتاق‌های نهارخوری در منازل استفاده می‌شود. رنگ زرد هم، ازآن‌جایی‌که با انرژی و خوشحالی ارتباط دارد، رنگ اشتهاآوری است. (قرمز و زرد! شاید این دو رنگ وجود ۳۱۰۰۰ رستوران مک‌دونالد را در سراسر دنیا توجیه کنند.)

خیلی از طراحان دکور رنگ‌های گرم را برای آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها پیشنهاد می‌کنند. رنگ‌های گرم نه‌تنها  باعث تحریک اشتها می‌شوند، بلکه حتی سرعت خوردن را هم افزایش می‌دهند. از سوی دیگر، رنگ آبی سرعت خوردن را کاهش می‌دهد و احساس خواب‌آلودگی را درما ایجاد می‌کند. راهکارهای رژیمی زیادی هم که براساس روانشناسی رنگ‌ها هستند وجود دارند، مثلا استفاده‌کردن از بشقاب‌ها و زیربشقابی‌های آبی، اتاق‌هایی با دیوارهای به رنگ ‌آبی و حتی نور آبی یخچال.

۴.۱۷ میانگین امتیازدهی (۸۳% امتیاز) - ۱۲ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

شش × = 24