تاثیرات آب‌وهوا بر ذهن و بدن

۰

فرا رسیدن پاییز برای اغلب ما به معنی روزهای کوتاه‌تر، شب‌های بلندتر و کاهش دماست. مسلماً به تاثیراتی که تغییرات آب‌وهوایی بر ما  دارد آگاهیم، اما دلایل علمی برای چنین تغییراتی همیشه کاملاً روشن نیستند. خوشبختانه، تحقیقات در زمینه‌های مختلف کمک به‌سزایی در این مورد کرده است، پس امکان تطبیق ذهن و بدنمان در خلال این تغییرات نیز فراهم است.

همۀ ما می‌دانیم که سرما و تاریکی باعث خواب زمستانی در برخی از موجودات می‌شود، ولی این عوامل چه تغییرات شیمیایی را می‌تواند در بدنمان به‌وجود آورد؟ در زمان تابش خورشید، این تغییرات به چه شکل در بدن ما اتفاق می‌افتد؟ یا مثلاً در نبود آن! بارش باران در بدن ما چه تاثیراتی از خود به جای می‌گذارد؟

تمام موارد ذکرشده و تاثیرات آن‌ها در احساسات ما دلایل علمی دارند و درصورتی‌که ما به آن‌ها آگاهی پیدا کنیم، بهتر می‌توانیم خود را برای چنین تغییراتی آماده کنیم.

۱. عدم تابش نور خورشید می‌تواند علت ناراحتی باشد: وقتی بدن شما کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، هورمون ملاتونین بیشتری در آن ترشح می‌شود. این هورمون، هورمون خواب است و باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی کنید. بنابراین، از نیمۀ روز به بعد، شما تمایل بیشتری به چرت‎زدن پیدا می‌کنید، که این باعث می‌شود سروتونین کمتری در بدن شما ترشح شود. سروتونین در خواب، اشتها، حال‌وهوا و تمایل جنسی تاثیر دارد. به‌طور کلی، اگر بدن شما کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، بیشتر احساس ناراحتی می‌کنید. برای مقابله با چنین حسی، چراغ‌های اتاق خواب خود را طوری تنظیم کنید که قبل از بیدار شدن شما روشن شوند. با این روش، پیام نور و روشنانی به مغز شما انتقال داده می‌شود.

۲. هوای سرد باعث بی‌حالی و خواب‌آلودگی می شود: هوای سرد باعث می‌شود حس‌وحال واکنش نشان دادن، چابکی، قدرت عضلانی و جریان خون درشما کاهش یابد، که تاثیر خود را در کارهای فیزیکی پیچیده به‌خوبی نشان می‌دهد. آیا سرمای اول صبح شما را برای باشگاه رفتن بی‌انگیزه نمی‌کند؟ خود را عادت دهید که بدنتان را گرم نگه دارید و هرروز صبح ۱۵ دقیقه نرمش انجام دهید. نرمش و گرم شدن بدنتان به جریان خون بهتر کمک به‌سزایی می‌کند.

۳. تابش خورشید شما را بیشتر به خرج می‌اندازد: تحقیقات نشان داده است در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث می‌شود افراد دست‌و‌دلبازتر شوند! ازآن‌جایی‌که تابش خورشید حس‌و‌حال ما را بهتر می‌کند، همچنین باعث می‌شود بیشتر خرید کنیم. بنابراین، روزهای کوتاه‌تر پس‌انداز بیشتری را هم به دنبال دارد.

۴. باران می‌تواند باعث پرخوری شود: عدم تابش خورشید باعث ترشح سروتونین می‌شود، که در بالا به آن اشاره شد. کاهش ترشح سروتونین باعث می‌شود بدن تمایل زیادی به جذب کربوهیدارت‌ها پیدا کند. تحقیقات نشان داده است خوردن کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود افراد افسرده احساس بهتری پیدا کنند، که علت آن افزایش سریع سروتونین است. ولی این افزایش طولی نمی‌کشد و دوباره ترشح این هورمون کاهش می‌یابد. راه حل چیست؟ به‌جای پاستا، سیب‌زمینی و هویچ یا کدو تنبل بخورید، که منبع خوبی برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هم هستند.

۵. بارش باران می‌تواند باعث ناراحتی یا درد هم بشود: وقتی فشار جو کاهش می‌یابد، روزهای ابری و بارانی محتمل‌ترند. این تغییرات جوی باعث می‌شود خون از رگ‌ها به‌سمت بافت‌ها برود. همین موضوع باعث می‌شود روی اعصاب و مفصل‌ها فشار وارد شود، که می‌تواند منجر به رنج و گرفتگی عضلات و کاهش تحرک شود. پس وقتی در پیش‌بینی وضع هوا خبر از روزهای بارانی به میان آمد، مستقیم به کلاس یوگا مراجعه کنید. مطمئن باشید زانو و شانه‌های شما بعد از یوگا احساس بسیار بهتری خواهند داشت.

۶. بیرون رفتن می‌تواند به حافظه و ارتقای خلاقیت شما کمک کند: تحقیقات نشان داده است افرادی که حداقل ۳۰ دقیقه در آب‌وهوای دلچسب بیرون می‌روند حافظۀ قوی‌تر، حس‌وحال بهترو ذهن بازتری را برای دریافت دارند. حتی اگر هوا سرد بود، بد نیست به‌محض دیدن تابش خورشید، وقت نهار و استراحت ۳۰ دقیقه‌ای را به پیاده‌روی بگذرانید. به‌زودی متوجه خواهید شد که همین کار تاثیر به‌سزایی بر سپری‌کردن بعدازظهری بهتر دارد.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۸ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رعنا نصرتی

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

− 3 = چهار