تری گلیسیرید بالا و روش کنترل آن

۰

بیش از یک‌سوم افراد بزرگ‌سال در ایالات‌متحده سطح‌ تری گلیسیرید بالایی دارند، اما بسیاری حتی نمی‌دانند این به چه معناست. تری گلیسیریدها نوعی از چربی در خون هستند که به بسیاری از مشکلات وخیم مانند بیماری‌های قلبی، سکته، و حملۀ قلبی نیز مرتبط هستند. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد کرده است که سطح‌تری گلیسیرید تمام افراد بالای بیست سال باید به‌طور سالیانه مورد آزمایش قرار بگیرد.

برای آزمایش کردن سطح تری گلیسیرید، پزشکان یک آزمایش خون ناشتا از بیمار گرفته و سپس نتایج را بازبینی می‌کنند. سطح طبیعی آن در یک فرد بالغ باید به‌طور متوسط کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم/دسی لیتر باشد. به‌غیراز سطح طبیعی، سه سطح دیگر نیز برای تری گلیسیرید وجود دارد: میزان لب مرز، بالا و خیلی بالا. سطح لب مرز بین ۱۵۰ و ۱۹۹ میلی‌گرم/دسی لیتر، میزان بالا بین ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی‌گرم/دسی لیتر، و میزان خیلی بالا ۵۰۰ میلی‌گرم/دسی لیتر و بیشتر است. خوشبختانه، این سطوح می‌توانند کنترل شوند.

•  چگونه تری گلیسیرید بالا را کنترل کنیم

بیشتر پزشکان ترجیح می‌دهند که سطح بالای تری گلیسیرید از طریق تغییر سبک زندگی کنترل شود. دو روش اصلی برای کمک به کنترل میزان تری گلیسیرید خون شامل رژیم غذایی و تمرینات ورزشی می‌شود. برای داشتن میزان مناسبی از تری گلیسیرید در خون، داشتن وزن مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. تمرینات ورزشی، روشی بسیار عالی برای کم کردن وزن و کنترل این میزان هستند. بیشتر پزشکان حداقل ۳۰ دقیقه تمرینات ورزشی در روز را پیشنهاد می‌کنند. هنگامی‌که بحث به رژیم غذایی می‌رسد، نوشیدن الکل کمتر و خوردن چربی‌های سالم مانند ماهی بسیار مفید هستند.

برای مواقعی که تغییر سبک زندگی برای متناسب ساختن سطح‌ تری گلیسیرید کافی نباشد، داروهای مختلفی برای کمک به کنترل تری گلیسیرید بالا در دسترس هستند. فیبرات، روغن ماهی، نیاسین و استاتین ها چهار گروه دارویی هستند که ممکن است برای کمک به کنترل سطح تری گلیسیرید خون بیمار تجویز شوند. هرچند، مهم است به یاد داشته باشیم که تغییر سبک زندگی همچنان باید برای تحت کنترل نگه‌داشتن سطح تری گلیسیرید خون انجام شود. به‌علاوه، برخی از داروها ممکن است خود باعث بالا رفتن سطح تری گلیسیرید شوند، درنتیجه مشورت کردن با یک پزشک بسیار مهم است.

•  خطر تری گلیسیرید بالای کنترل نشده

سطح تری گلیسیرید بالا می‌تواند تأثیرات مضری بر روی بدن داشته باشد، تأثیراتی که معمولاً با مشکلات دیگر همراه هستند، مانند اضافه‌وزن، دیابت، فشارخون بالا و کلسترول بالا. پانکراس، کبد و قلب همگی تحت تأثیر تری گلیسیرید بالا قرار می‌گیرند و به همین دلیل کنترل کردن میزان آن بسیار مهم است.

خوشبختانه، داشتن یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم روشی آسان برای پایین آوردن سطح تری گلیسیرید در خون به‌حساب می‌آید. به‌علاوه، یک سبک زندگی سالم، برای سلامت کلی بدن در همۀ جوانب مفید است.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۵ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا عبدالشاه

هم‌اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی است.

پاسخ دهید

سی شش + = سی نه