تمریناتی جهت سلامتی چشم

۰

همۀ ما تمریناتی را برای تقویت عضلات بازو، شکم، پا و حتی پشت انجام می‌دهیم. اما آیا تابه‌حال به انجام تمریناتی جهت حفظ سلامتی وقدرت چشمان خود اندیشیده‌اید؟ هر دکتر چشم‌پزشکی انجام برخی تمرینات ساده را جهت حفظ سلامتی چشم پیشنهاد می‌کند. انجام تمرینات زیر باعث بهبود بینایی، تاری دید، ضعف چشمان و خستگی ناشی از کار مداوم می‌شود.

۱. چشمان خود را به مدت چند دقیقه ببندید

چشمان خود را بسته و انگشتان اشارۀ خود را به آرامی بر روی پلک‌های خود قرار دهید و به آرامی و مدت ۲ ثانیه برروی پلک‌ها فشار داده و رها کنید.

این تمرین را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

۲. حرکت دایره‌وار چشمان

چرخش مناسب ودرست چشم‌ها باعث رفع خستگی آنها می‌شود. چشمان خود را به‌صورت دایره‌وار به سمت چپ بچرخانید. چشمان خود را به‌صورت دایره‌وار به سمت راست بچرخانید.

این تمرین را ۵ تا ۱۰ بار با چرخش جداگانه به چپ و راست تکرار کنید.

۳. نگاه به طرفین

اغلب اوقات، افراد با حرکت گردن به طرفین به‌جای چشمان، محیط اطراف خود را نگاه می‌کنند. اما بهتر است بدانید که حرکت چشمان جهت بهبود عملکرد آنها مناسب است. جهت انجام این تمرین در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید. تا جای ممکن به سمت راست نگاه کنید (دقت داشته باشید که از فشار آوردن به چشمان خود بپرهیزید.) به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. اکنون به سمت چپ نگاه کنید. به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. به مدت ۲ ثانیه به گوشه بالا و پایین نگاه کنید.

انجام این تمرین تا ۱۰ بار توصیه می‌شود.

۴. تمرین نوک بینی

خودکاری را برداشته و دست خود را در حالت دراز درمقابل صورت خود نگهدارید. با خیره شدن به نوک خودکار، آن را به‌آرامی به نوک بینی خود نزدیک کنید. پس از نزدیک شدن خودکار به نوک بینی، آن را به‌آرامی دور کرده و دست خود را به‌صورت اولیه نگهدارید.

این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

۵. حالت تعجب

پلک‌های خود را در حالت وقتی که می‌خواهید به فاصله‌ای دور نگاه کنید به مدت ۵ ثانیه نگهدارید. سپس، تا جای ممکن، چشمان خود را باز کرده و به مدت ۵ ثانیه در این حالت باقی بمانید (حالت تعجب).

این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

۶. استفاده از دست‌ها جهت گرم کردن چشم‌ها

اگر از دیدن برخی نقاط و لکه‌های شناور در مقابل چشمان خود خسته شده‌اید، حتما این تمرین را انجام دهید. بخش پایینی کف دست‌هایتان را جهت گرم کردن به‌هم مالیده و به‌آرامی برروی چشمان بستۀ خود قرار داده و ۵ ثانیه نگهدارید.

این تمرین را ۵ بار تکرار کنید.

۷. چشمانتان را بطور واقعی ببندید

اگر طی شبانه روز خواب کافی نداشته‌اید یا شغل شما به‌نحوی است که ساعاتی طولانی به مانیتور کامپیوتر نگاه می‌کنید، گاهی اوقات بهترین تمرین جهت سلامتی آن‌ها تنها بستن چشمانتان است. حتی اگر قادر به خوابیدن نیستید، تنها بستن چشمانتان باعث بهبود وضعیت آن‌ها می‌شود. مانیتور خود را خاموش کرده و از تمامی وسایلی که نور روشنی دارند فاصله بگیرید. به صندلی خود تکیه دهید یا بالشی را زیر سر خود بگذارید. چشمانتان را ببندید و ۵ تا ۱۰ دقیقه در این حالت بمانید.

این تمرین را ۲ بار در روز تکرار کنید.

۴.۱۱ میانگین امتیازدهی (۸۲% امتیاز) - ۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

عرفان عباس‌نژاد

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

شصت هفت − شصت پنج =