سیزده دلیل برای انجام تمرینات ورزشی با استفاده از وزن بدن

۰

خوش‌اندام شدن الزاماً سخت نیست. تمرینات ساده با استفاده از وزن بدن می‌تواند بهترین انتخاب برای رسیدن به قدرت، انعطاف و سلامتی عمومی باشد. از همه مهم‌تر اینکه این تمرینات هیچ هزینه‌ای ندارد و معمولاً آن‌ها را همه جا می‌توانید انجام دهید. هنوز متقاعد نشده‌اید؟!

ما ۱۳ دلیل برای این‌که چرا این دسته از تمرینات باید جزء کلیدی برنامۀ ورزشی شما باشد را به شما خواهیم گفت.

۱. تمرینات ورزشی با استفاده از وزن بدن بسیار مؤثر هستند

تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات با وزن بدن که در مدت‌ زمان کوتاهی انجام می‌شوند، مانند تمرینات پلیومتریک، بازده بالایی دارند.  از آنجایی که هیچ دستگاه ورزشی در تمرینات شما دخیل نیست، تغییر از یک حرکت به حرکت بعدی همراه با استراحتی کوتاه تمرینات بدنی را آسان می‌کند.

۲. تمرینات با وزن بدن می‌توانند ترکیبی از تمرینات قدرتی و کاردیو باشند

اجرای سریع تمرین‌های کاردیو (مانند ۶۰ ثانیه زانو بلند) بین حرکات قدرتی پمپاژ قلب هم‌زمان با تقویت عضلات و افزایش استقامت بدن را به همراه دارد.

۳. با تمرینات با وزن بدن می‌توانید چربی‌هایتان را سریع‌تر بسوزانید

تنها چند دقیقه تمرینات ورزشی می‌تواند تأثیر فراوانی روی متابولیسم بدن بگذارد. چنانچه در مورد تأثیر چربی‌سوزی در بدن شنیده باشید، می‌دانید که بدن شما حتی چندین ساعت بعد از اتمام تمرینات، به چربی‌سوزی ادامه می‌دهد.

۴. تمرینات با وزن بدن در هر سطح آمادگی جسمانی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد

تمرینات با وزن بدن بسیار مفید هستند زیرا به‌راحتی همه را به چالش می‌کشند. افزایش تکرار حرکت، انجام دادن سریع‌تر یا خیلی آهسته حرکات، کوتاه کردن زمان استراحت یا اضافه کردن حرکات بالستیک (مانند دست زدن بعد از هر حرکت) شیوه‌هایی هستند که حرکات آسان را سخت می‌کنند و با اضافه کردن هرکدام از این شیوه‌ها پیشرفت چشمگیری خواهید کرد.

۵. میان‌تنۀ خود را قوی می‌کنید

میان‌تنۀ شما چیزی بیش از ۶ تکه شدن شکم است. ۲۹ ماهیچه میان‌تنه را تشکیل می‌دهند و بسیاری از حرکات ساده با وزن بدن می‌توانند تمام ۲۹ ماهیچه را به‌کارگیرند. این تمرینات نه‌تنها ماهیچه‌های شکم شما را قوی می‌کنند بلکه فرم بدن شما را بهتر و درد کمرتان را کمتر می‌کنند و درنتیجه عملکرد عمومی شما را بهبود می‌بخشد.

۶. تمرینات با وزن بدن انعطاف‌پذیری شما را افزایش می‌دهند

سرانجام همۀ کسانی که حرکات منظم استقامتی انجام می‌دهند به داشتن ماهیچه‌های سخت و مفاصل غیرمنعطف ختم نمی‌شود. تمرینات با وزن بدن به‌طور هم‌زمان استحکام و انعطاف بدن را بالا می‌برند. تمام کردن یک دورۀ کامل از این تمرینات باعث می‌شود مفاصل شما آزادانه حرکت کنند. علاوه بر آن، این حرکات باعث می‌شوند آسیب‌های ناشی از ورزش کم شوند. یوگا، ورزش بدون دستگاه موردعلاقۀ بسیاری از مردم، راه دیگری برای افزایش انعطاف است، درحالی‌که استحکام بدن را نیز زیاد می‌کند.

۷. هیچ بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد

از یکی بپرسید چرا ورزش نمی‌کند؟ دلایل او حتماً این است که یا زمان ندارد یا ورزش کردن دردسر دارد. خوشبختانه تمرینات با وزن بدن این موانع رایج را شامل نمی‌شود. از آنجایی شما به فضای کمی نیاز دارید، می‌توانید در هرجایی که هستید ورزش کردن را خیلی جمع‌وجور انجام دهید.

۸. تعادل بدن شما بهبود می‌یابد

در برخی از این نوع تمرینات، شما می‌توانید همراه با بالا بردن استحکام بدن، تعادل خود را نیز افزایش دهید. برای مثال، اسکات عادی وقتی به اسکات تک‌پا تبدیل شود، تعادل را بالا می‌برد. حرکات کارآمد مانند اسکات می‌توانند تعادل را، درحالی‌که چابکی و کنترل بدن را افزایش می‌دهند، بالا ببرند.

۹. با انجام تمرینات با وزن بدن هیچ‌گاه کِسِل نمی‌شوید

تمرینات بی‌شماری در انواع مختلف وجود دارند که می‌توانند چاشنی تمرینات روزمره شوند. انواع گوناگون تمرینات با وزن بدن نه‌تنها کِسالت را از میان می‌برند بلکه باعث اشتیاق شما برای تمرینات بعدی می‌شود.

۱۰. ترکیب کردن تمرینات آسان است

خوشبختانه، شما می‌توانید این تمرینات را هم داخل و هم خارج از خانه، تنها یا با گروهی از دوستانتان، انجام دهید. به فکر اضافه کردن تعدادی حرکات استقامتی به دویدن روزانه خود در پارک باشید یا جلسۀ شنای خود را با یک دورۀ سریع حرکات در آب تمام کنید تا شاداب بمانید.

۱۱. تمرینات با وزن بدن رایگان هستند

ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی می‌تواند هزینۀ زیادی داشته باشد، اما به یاد داشته باشید که انجام تمرینات با وزن بدن رایگان هستند و به‌صرفه بودن آن ها باعث می‌شود که در جامعه همه‌گیر شوند.

۱۲. تمرینات با وزن بدن می‌توانند از مصدومیت پیش‌گیری کنند

مصدومیت یکی از دلایل اصلی است که یک فرد ورزش خود را رها می‌کند، بنابراین جلوگیری از درد و مصدومیت می‌تواند در اولویت باشد. بسیاری از تمرینات ساده با وزن بدن می‌توانند گزینه‌ای مؤثر برای توان‌بخشی و حتی درمان بسیاری از دردها باشند.

۱۳. شما نتایج تمرینات خود را خواهید دید

به دلیل اینکه تمرینات با وزن بدن شامل حرکات ترکیبی می‌شوند، می‌توانند بسیار نتیجه‌بخش باشند، چراکه بسیاری از مفاصل و ماهیچه‌ها در حرکات درگیر می‌شوند.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۱۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

پارمیدا پورمند

هم‌اکنون در دانشگاه الزهرا در مقطع کارشناسی رشتۀ مهندسی صنایع تحصیل می‌کند.

پاسخ دهید

+ هفده = نوزده