حالت مناسب ایستادن و نشستن

۰

بسیاری از مردم متوجه نیستند چقدر درد و ناراحتی دارند تا زمانی که ناگهان احساس بسیار بهتری به آن‌ها دست می‌دهد. در این لحظه آن‌ها می‌فهمند که حسی که به آن عادت کرده بودند حسی طبیعی نبوده، بلکه حالتی ممتد از درد و ناراحتی بوده است. کمردرد یکی از رایج‌ترین دردهاست و بسیاری از مردم هرروز آن را تجربه می‌کنند. درحالی‌که کمردرد و دیگر دردهای مشابه، مانند پادرد و درد گردن، می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند، حالت نشستن و ایستادن درست می‌تواند تا حد زیادی به بهتر شدن این دردها کمک کند. حفظ حالت مناسب نشستن و ایستادن در کنار فوایدی که برای این دردها دارد می‌تواند باعث کاهش اضطراب و اکسیژن‌رسانی بهتر به خون شود.

اگر از کسانی هستید که بیشتر ساعات روز را پشت کامپیوترتان می‌نشینید و به کاغذها و صفحۀ مانیتور خیره می‌شوید، حتماً با آن خستگی زیادی که می‌خواهید برای لحظه‌ای هم که شده روی مبل یا زمین دراز بکشید آشنایی دارید. این کار شاید برای لحظه‌ای آرامش‌بخش باشد و خستگی‌تان را برطرف کند، اما در درازمدت آثار بسیار بدی روی ستون فقرات شما خواهد گذاشت. این خستگی درواقع ناشی از بد نشستن است و با اصلاح حالت نشستن و ایستادن خود می‌توانید از به وجود آمدن دردها و سرخوردن دیسک‌ها جلوگیری کنید.

یکی دیگر از مضرات دراز کشیدن روی مبل این است که اکسیژن کمتری به خون وارد می‌شود. این در حالی است که اگر صاف بنشینید اکسیژن کامل به خون وارد می‌شود و همچنین از خطر سرخوردن دیسک‌ها و دردهای عضلانی مختلف نیز در امان خواهید بود. نکتۀ جالب‌تر این‌که وقتی اکسیژن کافی وارد خون می‌شود، مغزتان کمی سریع‌تر کار می‌کند و می‌توانید سریع‌تر فکر کنید و راحت‌تر تمرکز کنید.

صاف نشستن و صاف راه رفتن دو فایدۀ دیگر نیز دارند. اول این‌که در این حالت نه‌تنها لاغرتر به نظر می‌رسید، بلکه عضلات بیشتری را به کار می‌گیرید و پس از مدتی واقعاً لاغر می‌شوید. دوم این‌که این حالت‌ها شما را دارای اعتمادبه‌نفس بیشتری نشان می‌دهند، که به‌خودی‌خود در محیط کار می‌تواند تأثیر زیادی روی همکاران و مدیرانتان داشته باشد.

اما چگونه‌ می‌توانیم طرز نشستن و ایستادن خود را اصلاح کنیم؟

اول این‌که تشک و بالشت خواب بسیار اهمیت دارند. تشکی که بیش‌ازاندازه نرم باشد ممکن است به ستون فقرات آسیب برساند. تشک مناسب خودتان را پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید به‌اندازۀ کافی راحت هستید. دوم این‌که اگر در تصادف یا حادثه‌ای آسیب ‌دیده‌اید، با مشورت با پزشک، کمر و ستون فقرات خود را به حالت طبیعی اولیه بازگردانید، چراکه در غیر این صورت ممکن است با صاف ایستادن و نشستن به خودتان آسیب بزنید.

نکتۀ آخر این‌که به هنگام نشستن با یک بالشت کوچک که در پشت خود قرار می‌دهید، قسمت پایینی ستون فقرات را راحت نگه‌دارید. با فشار دادن پاهای خود بر روی زمین یادتان خواهد ماند که باید صاف بنشینید و مراقب ستون فقرات خود باشید. غیرازاین، می‌توانید یک یادآور تنظیم کنید تا سر ساعات خاصی زنگ بزند و به یادتان بیاورد که حالت ایستادن و نشستن خود را چک کنید.

کمی زمان می‌برد تا به حالات درست نشستن،ایستادن و راه رفتن عادت کنید، اما شک نکنید فایدۀ آن‌ها تا آخر عمر همراه شما خواهد بود و از سلامتی کامل ستون فقرات و کمرتان همیشه بهره‌مند خواهید بود.

۳.۰۰ میانگین امتیازدهی (۶۴% امتیاز) - ۴ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

÷ 1 = سه