خواص درمانی و غذایی هندوانه

۰

برخلاف این باور عمومی که هندوانه فقط حاوی آب و شکر است، هندوانه به عنوان یک مادۀ غذایی مغذی شناخته شده است که مقادیر بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها به‌همراه مقدار کمی از کالری را فراهم می‌کند. هندوانه روزهای گرم تابستان و پیک نیک را در ذهن تداعی می‌کند و خنکی و طعم شیرین آن با گرمای هوا مقابله کرده و به عنوان دسری مطلوب با کالری کم برای کودکان و بزرگسالان محسوب می‌شود.مصرف همه نوع میوه و سبزیجات همواره مرتبط با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سلامتی بوده است. مطالعات حاکی از آن است که افزایش مصرف غذای گیاهی، همچون هندوانه، خطر ابتلا به چاقی مفرط، دیابت و بیماری قلبی را کاهش داده و پوست و موی سالم، انرژی بدنی لازم و وزن متعادل را به ارمغان می‌آورد.

پیشگیری از آسم: افرادی که مقادیر بالایی از مواد مغذی خاص همچون ویتامین ث استفاده می‌کنند کم‌تر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار می‌گیرند. این ویتامین در بسیاری از میوه و سبزیجات همچون هندوانه یافت می‌شود.

فشار خون: مطالعات نشان می‌دهد که عصارۀ مکمل هندوانه فشار خون مچ پا و بازو را در افراد میان‌سال مبتلا به چاقی مفرط با فشار خون بالا کاهش داده و عملکرد شریانی را بهبود می‌بخشد.

سرطان: هندوانه به‌عنوان منبع غنی از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌های قوی از تشکیل رادیکال‌های آزاد که منجز به سرطان می‌شوند جلوگیری می‌کند. مصرف لیکوپین خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

گوارش: هندوانه حاوی آب و فیبر بوده، از یبوست جلوگیری کرده و نظم در گوارش سالم را بهبود می‌بخشد.

هیدراتاسیون (آبرسانی به بدن) : هندوانه حاوی ۹۲% آب بوده و غنی از الکترولیت‌های مهم است، بنابراین مانع از کم‌آبی بدن می‌شود.

التهاب: کولین یک مادۀ مغذی  و همه‌کاره در هندوانه است که به بدن در حال خواب، حرکت ماهیچه‌ها، بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کند. کولین همچنین در جذب چربی‌ها و کاهش التهاب مزمن موثر است.

گرفتگی عضلات: تحقیقات نشان داده است که به‌دلیل وجود آمینواسید ال‌سیترولین در هندوانه، این ماده غذایی درد عضلانی را کاهش داده و مدت زمان بهبود درد عضلات به‌هنگام ورزش را کم می‌کند.

پوست: هندوانه به دلیل داشتن ویتامین آ، از پوست محافظت می‌کند. این ویتامین برای ایجاد سبوم (یک نوع چربی پوست)، که موی سر را مرطوب نگه می‌دارد، ضروری است. ویتامین آ همچنین برای رشد تمامی بافت‌های بدن همچون پوست و مو ضروری است. مصرف به‌اندازۀ ویتامین ث موجود در هندوانه برای ساخت و حفظ کلاژن، که مسئول سلامت پوست و مو به حساب می‌آید، نیازاست.

چگونه هندوانه را در رژیم غذایی خود جای دهیم؟

هندوانه‌ای را انتخاب کنید که سفت، سنگین و ازنظر شکل متقارن بوده و خالی از هرگونه لکه‌های نرم یا تغییر رنگ باشد. اسموتی هندوانه یک نوشیدنی عالی برای رفع کم‌آبی بدن بعداز ورزش در یک روز آفتابی است. شما همچنین می‌توانید یک سالاد هندوانۀ عالی به‌همراه نعناع، پنیر ماتزرلا و برگ‌های اسفناج را با سرکۀ بالزامیک طمع‌دار کرده و نوش جان کنید.

۳.۲۵ میانگین امتیازدهی (۶۶% امتیاز) - ۸ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رویا جعفری

فارغ‌التحصیل کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه سراسری ارومیه، هم‌اکنون مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

پاسخ دهید

89 + = 95