خواص چای سبز

۰

منشا چای سبز چین است و در آسیا استفاده‌های گوناگونی همچون کاهش فشار خون و جلوگیری از سرطان از آن می‌شود. دلیل این‌که چرا چای سبز نسبت به چای سیاه خواص بیشتری دارد در مراحل تهیۀ آن نهفته است. چای سیاه به روشی تولید می‌شود که در آن تخمیر انجام می‌شود، درحالی‌که تولید چای سبز از تخمیر جلوگیری می‌کند. در نتیجه، چای سبز مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول دارد، که موجب خواص بسیار آن می‌شود.

در این‌جا لیستی از فواید شگفت‌انگیز چای سبز را ذکر می‌کنیم، فوایدی که احتمالاً از آن‌ها خبر نداشته‌اید.

کاهش وزن: چای سبز سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. پلی‌فنولی که در چای سبز یافت می‌شود اکسایش چربی و میزانی که بدن غذا را به کالری تبدیل می‌کند را شدت می‌بخشد.

دیابت: چای سبز به تنظیم میزان گلوکز و درنتیجه کاهش قند خون پس از غذا خوردن کمک می‌کند، که از افزایش انسولین جلوگیری می‌کند.

بیماری قلبی: دانشمندان بر این عقیده‌اند که چای سبز به مرتب کردن رگ‌های خونی کمک می‌کند، که منجر می‌شود تغییرات در فشار خون را بهتر متحمل شوند. همچنین، چای سبز دربرابر شکل‌گیری لخته‌های خون، که یکی از دلایل اصلی حملات قلبی هستند، از بدن محافظت می‌کنند.

سرطان مری: چای سبز خطر سرطان مری را کاهش می‌دهد، اما در کل سلول‌های سرطانی را هم بدون آسیب به بافت‌های سالم اطراف آن‌ها از بین می‌برد.

کلسترول: چای سبز کلسترول مضر در خون را کاهش می‌دهد و نسبت کلسترول خوب به کاسترول مضر را بهبود می‌بخشد.

آلزایمر و پارکینسون: گفته شده است که چای سبز زوالی که آلزایمر و پارکینسون سبب می‌شوند را به تاخیر می‌اندازد. مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شده است نشان داده است که چای سبز از مردن سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند و سلول‌های مغزی آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

پوسیدگی دندان: مطالعات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان شیمیایی «کاتچین» در چای می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌هایی که سبب عفونت‌های گلو، پوسیدگی دندان و دیگر بیماری‌های دهانی می‌شوند را از بین ببرد.

فشار خون: استفادۀ منظم از چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

افسردگی: تئانین آمینواسیدی است که به‌صورت طبیعی در برگ‌های چای یافت می‌شود و ماده‌ای آرام‌بخش است.

مراقبت از پوست: چای سبز از چین‌وچروک پوست و پیر شدن آن جلوگیری می‌کند. این به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز است. مطالعات برروی حیوانات و انسان‌ها نشان داده است استفادۀ موضعی از چای سبز سبب کاهش آسیب‌های ناشی از نور خورشید نیز می‌شود.

چه‌‌مقدار چای سبز مناسب است؟

حقیقت این است که روزی یک فنجان چای سبز نمی‌تواند موجب شود شما از همۀ خواص آن‌ بهره‌مند شوید. نظرات متفاوتی درمورد این‌که روزی چند فنجان چای سبز لازم است وجود دارد. بعضی عقیده دارند روزی دو فنجان، بعضی پنج فنجان و بعضی حتی روزی ده فنجان را ضروری می‌دانند. نکتۀ قابل‌توجه این است که در چای سبز کافئین وجود دارد، پس اگر به کافئین حساسیت دارید، روزی یک فنجان برای شما کافی است. چای سبز همچنین جذب آهن و فولیک اسید را کاهش می‌دهد، پس اگر باردار هستید، چای سبز برای شما خوب نیست.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۸ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

چهل پنج ÷ = پانزده