یازده روش شگفت‌انگیز درمان خانگی یبوست

۰

درمان یبوست با استفاده از مواد غذایی در دسترس شما میسر و راحت است، پس این روش‌های طبیعی را بهتر است امتحان کنید:

•  دانۀ کنجد

ترکیب روغنی دانۀ کنجد به مرطوب کردن روده‌ها و دفع راحت مدفوع خشک کمک می‌کند. کنجد را به حبوبات، غلات، سالاد و وعدۀ غذاییتان اضافه کنید یا این‌که آن را خرد کرده و به‌صورت چاشنی روی غذای خود بریزید. مردم کشور چین از این روش برای درمان یبوست استفاده می‌کنند.

•  مُلاس (شیرین‌کننده‌ای که بهتر از قند است)

مصرف یک قاشق سوپخوری ملاس سیاه قبل از خواب به رفع یبوست شما تا صبح روز بعد کمک خواهد کرد. ملاس سیاه، به دلیل این‌که سه مرتبه آبپز می‌شود، شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی قابل‌توجهی است، از جمله منیزیم که به‌طور شگفت‌انگیزی سبب رفع یبوست می‌شود.

•  فیبرها

فیبرها مانند یک لوله‌بازکن عمل می‌کنند، غذاها را سایش می‌دهند، ذرات دورریختنی را از دستگاه گوارش خارج می‌کنند و آب را به آن وارد می‌کنند تا محیط دستگاه گوارش مرطوب بماند. فیبرها باعث حجیم شدن مدفوع می‌شوند و قدرت انقباض عضلات دستگاه گوارش را بالا می‌برند. این عمل باعث می‌شود مواد غذایی به‌راحتی مسیر دستگاه گوارش را طی کنند. استفاده از ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز برای رفع مزاج مفید است. غذاهای غنی از فیبر شامل غلات سبوس دار، لوبیا، عدس، بلغور، بادام، جو، بسیاری از سبزیجات و میوه‌های تازه و خشک هستند. به خاطر داشته باشید که اگر از فیبرها استفادۀ زیادی می‌کنید، بیشتر از حد معمول آب بنوشید، چراکه این امر باعث نرم شدن مدفوع و دفع راحت می‌شود.

•  چای نعناع یا چای زنجبیل

نعناع و زنجبیل هر دو از روش‌های سنتی هستند که برای کم کردن مشکلات دستگاه گوارش استفاده می‌شوند. قرص نعناع حاوی جوهر نعناع خشک است که اثر آنتی‌اسپاسم (ضدانقباض) آن باعث آرام شدن عضلات دستگاه گوارش می‌شود. زنجبیل یک گیاه با خواص دارویی است، که باعث افزایش حرارت بدن می‌شود. متخصصان گیاهان دارویی عقیده دارند که این گیاه گوارش و هضم کند و ضعیف را سرعت می‌بخشد.

•  چربی‌های سالم

روغن زیتون، آجیل و آواکادو حاوی چربی‌های سالم هستند، که به چرب کردن روده‌ها و رفع یبوست کمک به‌سزایی می‌کنند. چربی‌های سالم برای عملکرد پایه‌ای و اساسی بدن ضروری هستند. این چربی‌ها همچنین به شما احساس سیری زودهنگام می‌دهند.

•  آب ‌لیموترش

اسید موجود در آب لیموترش مثل یک محرک برای سیستم گوارش عمل می‌کند و می‌تواند به بیرون ریختن مواد مضر و سمی از بدن شما کمک کند. استفاده از آب لیموترش در چای یا یک لیوان آب هر روز صبح نه‌تنها باعث رفع یبوست شما می‌شود بلکه باعث می‌شود آب بیشتری بنوشید و این آب بیشتر به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند.

•  قهوه

قهوه رودۀ بزرگ را تحریک می‌کند و باعث می‌شود به‌کرات به دستشویی بروید. بسیاری از نوشیدنی‌های داغ دیگر نیز همین کار را می‌کنند. چای گیاهی یا یک فنجان آب داغ همراه با مقدار کمی آب لیموترش (که یک ملین طبیعی است) یا عسل می‌تواند رودۀ بزرگ را تحریک کند. قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است، اما نوشیدن آب را ترک نکنید؛ درغیراین‌صورت، یبوست شما تشدید می‌شود.

•  کشمش

کشمش حاوی فیبر فراوان و اسید تارتاریک است، که اثر ملین دارد. در یک مطالعۀ جدید، متخصصان دریافتند که افرادی که روزانه ۵.۱۳۹ گرم (یک جعبۀ کوچک) کشمش مصرف می‌کنند غذای هضم‌شده‌شان دوبرابر زودتر از حد معمول مسیر دستگاه گوارش را طی می‌کند.

•  آلوی سیاه

۳ عدد آلوی سیاه حاوی ۳ گرم فیبر است و همچنین حاوی ترکیبی از محرک‌های انقباض روده است. میوۀ خشک دیگری که اثر به‌سزایی دارد انجیر است، با این تفاوت که انجیرها کمتر از آلوی سیاه نفخ ایجاد می‌کنند.

•  روغن کرچک

یکی از استفاده‌های اصلی آن به‌عنوان ملین است. استفاده از ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری روغن کرچک به‌صورت ناشتا تاثیر فوق‌العادۀ خود را در طی ۸ ساعت نشان خواهد داد، زیرا ترکیبات روغن شکسته می‌شوند و باعث تحریک رودۀ بزرگ و کوچک شما می‌شود.

•  ورزش

حتی ۱۵ دقیقه راه‌رفتن در روز می‌تواند به حرکت سریع‌تر و راحت‌تر غذاها در روده‌هایتان کمک کند. اگر بعد از یک وعدۀ غذایی سنگین احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، بهتر است به‌جای تنبلی‌کردن و درازکشیدن به بدنتان حرکتی دهید. بالا بردن فرآیند هضم و گوارش مانع احساس درد و خستگی ناشی از مصرف وعدۀ غذایی سنگین می‌شود.

۴.۱۱ میانگین امتیازدهی (۸۲% امتیاز) - ۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

غزال حسن‌زاده

دانشجوی کارشناسی زمین‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی و مدرس زبان انگلیسی است.

پاسخ دهید

67 + = شصت هشت