ده باور غلط در مورد کاهش وزن

۰

باورهای غلط زیادی درمورد کاهش وزن وجود دارد. در این متن، لیستی از ۱۰ مورد از جالب‌ترین آن‌ها را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم:

۱. کربوهیدرات‌ها باعث چاقی می‌شوند

کربوهیدرات‌ها اگر به مقدار متناسب و با چربی کمی آماده شوند چاق‌کننده نیستند. این روش پخت آن‌هاست که مهم است. پاستا، برنج و سیب‌زمینی و غیره معمولا همراه سس‌ها که دارای کالری زیادی هستند مصرف می‌شوند و در تهیۀ آن‌ها چربی زیادی به‌کار می‌رود. پس این روش تهیۀ‌ غذا است که باعث بالارفتن وزن شما می‌شود، نه خود کربوهیدرات‌ها.

•  مقداری سیب‌زمینی آب‌پز در مقایسه با همان مقدار پاستا ۵ برابر کمتر کالری دارد.

۲. ما شیرینیجات را وقتی در سایزهای کوچک هستند کمتر مصرف می‌کنیم

هرچه تکه‌های شکلات کوچکتر باشند، میل ما به خوردن آن‌ها بیشتر می‌شود، پس بسته‌های بزرگ‌تر، علاوه بر به‌صرفه‌بودن، برای خود ما هم بهتر است.

•  بسته‌های شکلات با سایزهای متوسط را انتخاب کنید.

۳. چربی ناسالم است

آنچه درمورد چربی‌ها مهم است کیفیت و مقدار آن‌هاست. مقداری از چربی برای بدن ما ضروری است، ولی مقدار خیلی زیاد آن موجب چاقی می‌شود.

•  چربی‌های موجود در ماهی، مغزها و آواکادو را برای خوردن انتخاب کنید.

۴. داروهای ضدیبوست باعث لاغری می‌شوند

داروهای ضدیبوست باعث لاغری دائمی و طولانی‌مدت نمی‌شوند، بلکه به‌دلیل دفع آب از بدن، لاغری کوتاه مدت را به‌همراه دارند.

•  مصرف مرتب داروهای ضدیبوست روده‌های شما را کند و کم‌کار می‌کنند.

۵. نخوردن صبحانه باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید

اگر صبحانه نخورید، احتمال این‌که در وعده‌های غذایی دیگرکالری زیادی مصرف کنید بیشتر است. صبحانه مثل سوختی برای بدن است که شما را در طول روز پرانرژی نگه می‌دارد. به علاوه، یک وعدۀ غذایی در صبح، هورمونی را در بدن ترشح می‌کند که از اشتهای کاذب جلوگیری می‌کند.

•  سوخت و ساز بدن شما در صبح بیشتر است.

۶. الکل باعث سوختن چربی می‌شود

الکل سرعت هضم را کم می‌کند و ذخیرۀ چربی را افزایش می‌دهد. بعد از مصرف الکل، بدن برای اینکه هرچه سریع‌تر آن‌ را دفع کند، شروع به تجزیۀ آن می‌کند و در همین حین، هضم کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین‌ها به عقب می‌افتد و فرصت مناسبی را برای انباشتن چربی در بدن به‌وجود می‌آورد.

•  مصرف الکل بعد از غذا را از برنامۀ غذایی خود حذف کنید و به جای آن به‌آرامی قدم بزنید.

۷. نخوردن غذاهایی که به آن‌ها عادت داریم باعث کاهش وزن قابل‌توجهی می‌شود

کاهش وزن با نخوردن غذاهای مشخصی تسریع پیدا نمی‌کند. اگر غذاهایی که به آن‌ها عادت دارید را از برنامۀ غذایی خود حذف کنید، به‌طور ناخواسته جای خالی آن‌ها را با غذاهای دیگری از همان نوع پر می‌کنید و به احتمال زیاد حتی به مقدار بیشتری هم می‌خورید. به‌علاوه، غذاهایی که از خوردن آن‌ها ممانعت می‌کنید باعث وسوسۀ شما می‌شوند و ممکن است نتوانید در مقابل آن‌ها طاقت بیاورید.

•  میانه‌روی در غذاها را رعایت کنید.

۸. روزه گرفتن باعث ازبین رفتن چربی می‌شود

نخوردن غذا به‌مدت چند روز مثل قحطی برای بدن ماست. وزنی که بدن از این طریق از دست می‌دهد تنها به‌خاطر تحلیل‌رفتن آب و عضلات بدن ماست. به‌علاوه، بدن برای آمادگی برابر این قحطی، سعی می‌کند انباشته‌های چربی خود را حفظ کند، که راه‌حل مطلوبی به‌نظر نمی‌رسد.

•  روزه‌های افراطی برای بدن مضر است و برای هدف‌هایی مثل کم‌کردن وزن دائمی توصیه نمی‌شود.

۹. وقتی از بشقاب‌های کوچک استفاده می‌کنیم، مقدار غذای بیشتری مصرف می‌کنیم

بشقاب‌های کوچک باعث می‌شوند مقدار غذای ما بیشتر به‌نظر برسد و وقتی از بشقاب‌های کوچک استفاده می‌کنیم، زودتر احساس سیری می‌کنیم و در نتیجه کمتر غذا می‌خوریم.

•  همین قانون درمورد قاشق و چنگال‌های کوچک هم درست است.

۱۰. الکل کالری کمی دارد

۱ گرم الکل دارای ۷ کالری و ۱ گرم چربی دارای ۹ کالری است. بنابراین، کالری‌های موجود در ۱.۵ لیتر آبجو مساوی با کالری یک وعدۀغذایی کامل است.

•  هرچه کمتر الکل مصرف کنید، اندام شما زیباتر می‌شود.

۴.۰۶ میانگین امتیازدهی (۸۱% امتیاز) - ۱۸ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

37 + = چهل شش