ده توصیه برای غلبه‌کردن بر افکار منفی

۰

سعی کنید جنبۀ مثبت ماجرا را ببینید و سپس برای کار خود تلاش کنید. افکار منفی مانند فیلم‌هایی هستند که فقط سبب ناراحتی شما می‌شوند. افکار منفی باعث می‌شوند بی‌انرژی باشید و در لحظه زندگی نکنید. هرچه بیشتر در مقابل آن‌ها تسلیم شوید، این افکار قوی‌تر می‌شوند. وقتی افکار منفی ما شروع شوند، خاتمه‌دادن به آن‌ها مشکل است، پس از همان ابتدا بهتر است روی افکار مثبت تمرکز کنید. در این‌جا ده توصیه برای غلبه بر افکار منفی مطرح می‌شود.

۱. ورزش یوگا را جدی بگیرید: یکی از راه حل‌های خوب ثبت‌نام در کلاس یوگاست. آن‌جا شما تمرکزتان از افکار بر  روی تنفس منتقل می‌شود. علاوه بر ریلکس شدن، شما به‌راحتی به ذهن خود هم کمک بسزایی می‌کنید. در کلاس‌های یوگا، شما یاد می‌گیرید به‌جای فکرکردن به این‌که چه اتفاقی ممکن است در آینده رخ دهد در زمان حال زندگی کنید.

۲. لبخند بزنید: این همان کاری است که اغلب در طول هفته فراموش می‌کنیم. پس خود را وادار کنید که هنگام ایستادن در مقابل آینه لبخند بزنید. در این روش، علاوه بر کاهش استرس، لطف بزرگی هم به صورت خود می‌کنید، چون حین لبخندزدن، تعداد عضلات درگیر در صورت کمتر از زمانی است که اخم می‌کنید.

۳. دوستان خود را از میان افراد مثبت‌اندیش برگزینید: با افرادی نشست‌وبرخاست کنید که بازخوردهای مثبتی از آن‌ها می‌گیرید. وقتی حس‌وحال مثبتی ندارید، با افرادی صحبت کنید که ذهن شما را از چنین افکاری آزاد می‌کنند.

۴. ذهن خود را به سمت افکار مثبت سوق دهید: مثلاً به‌جای این‌که فکر کنید «وای، چه روزای وحشتناکی پیش رومونه»، به این فکر کنید که «احتمالاً یه سری مشکلات پیش بیاد، ولی خب حتماً راه حلی برای غلبه بهشون هست و دوباره می‌تونیم خوشحال باشیم».

۵. نقش قربانی ماجرا را ایفا نکنید. شما مسئول زندگی خود هستید، پس مسئولیت‌پذیر باشید: این شیوه‌ای است که اغلب افراد پیش می‌گیرند: ایفای نقش قربانی داستان. حتی اگر شرایط زندگی برای شما غیرقابل‌تحمل شد، به‌خاطر داشته باشید که همیشه راه برای تغییر وضعیت و خروج از بحران باز است.

۶. به دیگران کمک کنید: این کار باعث می‌شود اندکی خود را فراموش کنید و با بقیه مهربان‌تر باشید. مثلاً نذری‌دادن یا چنین کمک‌هایی باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

۷. به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست، پس به خود اجازه دهید که به پیش بروید: پافشاری بر اشتباه‌های خود کار سختی نیست و چه بسیار روزهایی که با چنین رفتاری به بطالت گذشته است. مهم کسب تجربه از اشتباه‌ها و حرکت به سمت جلو است.

۸. آواز بخوانید: ممکن است نتوانید متن آهنگ‌ها را خیلی خوب به‌خاطر بسپارید و به همین دلیل هم خیلی پیش نمی‌آید که آواز بخوانید. اشکالی ندارد؛ هر زمان، هر آهنگی را به هر شیوه‌ای که می‌توانید بخوانید. خیلی زود متوجه تغییر حال خود می‌شوید. حتماً حال خوش‌تری پیدا خواهید کرد.

۹. پنج مورد از کارهایی را که همین الان حالتان را بهتر می‌کند یادداشت کنید: اگر کارهایی که دوست دارید را انجام دهید، احساس بهتری خواهید داشت. برای مثال، در مورد خود من: باشگاه رفتن، تماشای فیلم، مطالعه، گوش‌دادن به موسیقی و سفرکردن. شما چطور؟

۱۰. درمطالعه‌کردن هم به‌دنبال جملات مثبت باشید: می‌توانید روی صفحۀ کامپیوتر خود، روی در، یخچال یا آینه چنین جملاتی را نصب کنید. این‌ها را جدی بگیرید؛ باور کنید می‌توانند تاثیرگذار باشند! برای مثال، این متن کوتاهی از نویسنده‌ای ناشناس است که من دوست دارم آن را با شما درمیان بگذارم:

  • حواستان به افکارتان باشد؛ آن‌ها در گفتارتان جاری می‌شوند.
  • حواستان به گفتارتان باشد؛ آن‌ها رفتار شما را شکل می‌دهند.
  • حواستان به رفتارتان باشد؛ آن‌ها عادت‌های شما را شکل می‌دهند.
  • حواستان به عادت‌های خود باشد؛ آن‌ها شخصیت شما را شکل می‌دهند.
  • و درنهایت، مراقب شخصیت خود باشید، که آن سرنوشت شما را رقم می‌زند.
۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۸ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رعنا نصرتی

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

÷ یک = دو