ده فایدۀ شنا

۰

به شنا می‌گویند کامل‌ترین ورزش. پیر و جوان از پس آن برمی‌آیند و امکانات خاصی هم نمی‌خواهد. شاید بهترین و امن‌ترین ورزش هوازی شنا باشد. ورزشکارانی که آسیب دیده‌اند، بیشترشان در دوران نقاهت شنا می‌کنند تا این دوران را بهتر سپری کنند. فواید شنا آن‌قدر زیاد است که حتی اگر بسیاری از آن‌ها را بدانید، شاید برخی از مهم‌ترین‌ها را که آثار عمیقی بر جای می‌گذارند ندانید.

۱. شنا قدرت و زیبایی عضلات را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که دوندگان پس از مدتی به پاهای خود نگاه می‌کنند و در آن عضلاتی نیرومند و برجسته می‌بینند، شناگران نیز پس از مدتی در تمامی بدن خود گروه‌هایی از عضلات قدرتمند را می‌یابند. در شنا پاها و دستان با قدرت زیاد در تکاپو هستند و عضلات شکم فعالیت زیادی دارند. به همین علت، پس از مدتی در سرتاسر بدن عضلاتی قدرتمند خواهید داشت.

۲. شنا تراکم استخوان را بالا می‌برد.

سال‌های سال، محققان به این ایده که شنا کردن می‌تواند تراکم استخوان‌ها را بیشتر کند می‌خندیدند. گویی تنها ورزش‌های مانند دو می‌توانستند این کار را انجام دهند. اما در یک پژوهش مربوط به فیزیولوژی که اخیراً انجام‌ شده است، به‌صورت علمی نشان داده می‌شود که شنا کردن می‌تواند تا حد زیادی در تراکم استخوان تأثیر بگذارد.

۳. شنا بدنتان را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

هنگام شنا، بیشتر عضلات بدن درگیر حرکات کششی می‌شوند. این البته به این معنا نیست که دست از حرکت‌های کششی برای همیشه بردارید، اما تا حد زیادی نیاز بدنتان در این زمینه با شنا کردن برطرف می‌شود، و انعطاف‌پذیری بدنتان تا حد زیادی حفظ خواهد شد.

۴. شنا التهاب را کاهش می‌دهد.

همه می‌دانند که شنا فواید بسیار زیادی برای سلامت قلب دارد. محققان اخیراً نشان داده‌اند که شنا می‌تواند مانع التهابات حاصل از تصلب شرایین در قلب شود.

۵. شنا مقدار زیادی کالری می‌سوزاند.

شنا مقدار بسیار قابل‌توجهی کالری می‌سوزاند، تا حدی که شاید از دویدن شما را بی‌نیاز کند. بسته به مدل شنا کردنتان، این میزان متفاوت خواهد بود. ۱۰ دقیقه شنای کرال سینه ۶۰ کالری، کرال پشت ۸۰ کالری و پروانه ۱۵۰ کالری می‌سوزاند. دویدن ۱.۶ کیلومتر در ده دقیقه تقریباً ۱۰۰ کالری می‌سوزاند. درنتیجه، کالری مصرف‌شده در شنا از دویدن می‌تواند حتی بیشتر باشد.

۶. شنا آسم ورزش را از بین می‌برد.

شنا می‌تواند تنگی نفسی که در ورزش به‌وجود می‌آید را به ‌مرور زمان از بین ببرد. مطالعات نشان داده‌اند شنا می‌تواند در ارتقای وضعیت ریه‌ها بسیار مؤثر باشد. البته شنا برای کسانی که آسم ندارند نیز مفید خواهد بود، چراکه حجم ریه‌ها را افزایش می‌دهد و باعث یادگرفتن فن‌های تنفس می‌شود.

۷. شنا از استرس و افسردگی می‌کاهد.

اندورفین‌ها و هورمون‌های مؤثر دیگر در کاهش افسردگی هنگام شنا نیز ترشح می‌شوند. در ضمن، شنا اثر آرام‌بخش نیز دارد و می‌تواند مانند یوگا و دیگر ورزش‌های هوازی آرامش روانی نیز به همراه داشته باشد. این اثر تا حدی حاصل صدای آب و آرامش زیرآب است.

۸. شنا در آب‌های شور به‌طور طبیعی پوست را زیبا و سالم نگه می‌دارد.

آب اقیانوس شور است و این باعث می‌شود پوستتان در نگهداری آب در خود نیرومندتر شود. به‌علاوه، آب‌شور با سم‌زدایی از پوست، شادابی و طول عمر بیشتری برای پوستتان به همراه خواهد داشت.

۹. شنا شما را باهوش‌تر می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند شنا می‌تواند در مهارت‌های ذهنی مربوط به یادگیری نیز تأثیر بگذارد. کودکانی که مرتباً شنا می‌کنند در تحقیقات اخیر دانش‌آموزان و زبان‌آموزان بهتری از غیرشناگرها بودند. آن‌ها زودتر می‌توانند مهارت‌هایی چون زبان و ریاضی را بیاموزند.

۱۰. شنا عمرتان را طولانی‌تر می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند شنا در افزایش طول عمر تأثیرات عمیقی می‌گذارد. در دانشگاه کارولینای جنوبی، محققان به مدت ۳۲ سال ۴۰۵۴۷ مرد بین ۲۰ تا ۹۰ سال را مورد تحقیق قراردادند و متوجه شدند در آن‌هایی که شنا می‌کنند نرخ مرگ‌ومیر ۵۰ درصد کمتر از دیگران است.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۴ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

نود پنج − = نود