دوستی زندگی را پربار می‌کند و سلامتی را بهبود می‌بخشد

۰

 ارتباط بین سلامتی و دوستی را بیابید و یاد بگیرید که چگونه دوستی‌های سالم را ترویج داده و از آن ها نگهداری کنید. دوستی تاثیر به‌سزایی در سلامتی و تندرستی شما دارد، ولی ایجاد و حفظ رابطۀ دوستی همیشه آسان نیست. اهمیت دوستی در زندگی خود را بیابید و و بدانید که چگونه می‌توانید دوستی‌های خود را ترویج دهید.

فواید دوستی چیست؟

دوستان خوب سلامتی شما را تضمین می‌کنند. دوستان می‌توانند به شما کمک کنند که اوقات خوشی را باهم جشن بگیرید و می‌توانند در اوقات تلخی از شما حمایت کنند. دوستان شما همچنین می‌توانند:

  • حس تعلق و هدفمندی شما را افزایش دهند.
  • شادی شما را افزایش داده و استرستان را کم کنند.
  • اعتماد به نفستان را بهبود بخشند.
  • به شما کمک کنند که با ضربه‌های روحی همچون طلاق، بیماری، از دست دادن شغل یا از دست دادن عزیزان خود کنار بیایید.
  • شما را تشویق کنند که عادت‌های ناسالم زندگی خود را تغییر داده یا کنار بگذارید.

چرا گاهی دوست شدن یا حفظ رابطه‌های دوستی سخت می‌شود؟

بسیاری از بزرگسالان ایجاد رابطه‌های جدید دوستی یا حفظ دوستی‌های فعلی را سخت می‌یابند. دوستی‌ها ممکن است در مقایسه با الویت‌های دیگر، همچون کار یا مراقبت از فرزندان و والدین پابه‌سن‌گذاشته، در ردیف دوم قرار گیرند. ممکن است شما و دوستانتان به‌دلیل تغییرات در زندگی و علایق شخصی از هم فاصله بگیرید. یا ممکن است که شما وارد یک اجتماع جدید شده‌اید و هنوز راه برقراری ارتباط و ملاقات با مردم را نیافته‌اید.

توسعه و حفظ دوستی‌های خوب نیازمند تلاش است، هرچند لذت و آرامشی که در نتیجۀ این دوستی‌ها پدید می‌آید این تلاش را ارزشمند می‌سازد.

داشتن چه تعداد دوست مناسب است؟

کیفیت مقدم بر کمیت است. هرچند گسترش شبکۀ ارتباطی دوستی‌ها و آشنایی‌ها ایدۀ خوبی به‌نظر می‌رسد، شما می‌خواهید تعداد اندکی دوستان نزدیک داشته باشید که از حضور آن‌ها در لحظات خوشی و سختی خود مطمئن باشید.

راه‌های ملاقات افراد جدید چیست؟

برای آشنایی با افراد جدیدی که ممکن است دوستان شما بشوند، باید به مکان‌هایی بروید که دیگران در آنجا گردهم آمده‌اند. خود را محدود به استفاده از تنها یک روش برای ملاقات افراد نکنید.

  • در مراسم‌های اجتماعی شرکت کنید. با گروهی از افراد گردهم آیید وبه‌سمت هدفی مشترک پیش بروید. گروهی را پیدا کنید که علایق مشترکی در انجام یک فعالیت، همچون مسابقۀ اتومبیل‌رانی، باغبانی، مطالعه یا هنرهای دستی، با شما دارند.
  • داوطلب شوید. وقت و استعداد خود را در یک بیمارستان، محل عبادت، موزه، انجمن، گروه نیکوکاری یا دیگر سازمان‌ها صرف کنید. وقتی با افرادی کار می‌کنید که علایق مشترک با شما دارند، ارتباطات دوستی مستحکم‌تری به‌وجود می‌آورید‌.
  • دعوت‌ کنید و پذیرای دعوت‌ها باشید. دوست خود را به صرف یک قهوه یا ناهار دعوت کنید. دعوت گردهمایی اجتماعی را بپذیرید و با کسی که اخیرا شما را به جایی یا انجام کاری دعوت کرده است در ارتباط باشد و متقابلا از او دعوت کنید.
  • علایق جدیدی برگزینید. در دوره‌های دانشکده شرکت کنید تا افراد با علایق مشترک با خود را ملاقات کنید. در کلاس‌های تناسب اندام باشگاه محلۀ خود عضو شوید.
  • عضو انجمن‌های مذهبی شوید. از انجام فعالیت‌های خاص و شرکت در مراسم‌های آشنایی با افراد جدید بهره برید.
  • قدم بزنید. با فرزندان یا حیوان خاگی خود یک سر بیرون بروید و با همسایگانتان گپ بزنید یا به یک پارک معروف بروید و با افراد پارک مکالمه کنید.
  • مهم‌تر از همه، مثبت‌نگر باشید. ممکن است با هرفردی که روبرو می‌شوید دوست نشوید، ولی حفظ نگرش و رفتار دوستانه به بهبود ارتباطات در زندگی و کاشت بذر دوستی‌های جدید کمک می‌کند.

چگونه رسانۀ اجتماعی دوستی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

عضویت دریک گروه چت یا شبکه آنلاین به شما کمک می‌کند که ارتباطات خود را حفظ کنید و از تنهایی دور بمانید، هرچند تحقیقات نشان داده است که استفاده از سایت‌های شبکۀ اجتماعی لزوما به معنای ارتباطات گسترده مجازی نیست.

چگونه می‌توانیم دایرۀ دوستی خود را گسترش دهیم؟

ایجاد و حفظ رابطه‌های دوستی سالم نیازمند بده‌بستان است. گاهی شما ازفردی حمایت می‌کنید و گاهی فرد دیگر از شما حمایت می‌کند. به‌ همان‌ اندازه که دوست دارید دوروبرتان از دوستان خوب پر باشد، خودتان نیز باید دوستی خوب باشید.

برای پرورش دوستی‌های خود:

  • پذیرای خود باشید. از خود تصویری سالم و واقع‌بین بسازید. خود باوری خود را تقویت کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و دربرنامۀ روزانه خود ورزش را فراموش نکنید. احساس ناامنی و انتقاد از خود مانع از ارتباطات دوستی بیشتر می‌شود.
  • پذیرای دیگران باشید.  قضاوت نکنید. به دوستان خود فرصت تغییر، رشد و ارتکاب اشتباه بدهید. آنان را ترغیب کنید که احساسات خود را به‌راحتی بروز دهند. افکار و احساسات دیگران را تحقیر نکنید.
  • مثبت‌نگر باشید. دوستی را همچون حساب بانکی پر از احساسات بدانید. هر نوع مهربانی وارد این حساب بانکی می‌شود، درحالی‌که انتقاد و منفی‌نگری از این حساب کم می‌کند.
  • رقابت نکنید. دوستی‌ها را تبدیل به جنگ این‌که چه کسی بیشترین پول یا زیباترین خانه را بدست می‌آورد نکنید. درعوض، استعدادهای دوستان خود را تحسین کرده و درمورد شانس خوبشان صحبت کنید.
  • گوش فرا دهید. از احوالات زندگی دوستان خود باخبر شوید. از طریق تماس چشمی، ایما و اشاره و نظرات کوتاه به حرفای طرف مقابل توجه کافی داشته باشید. هنگام شنیدن تجربه‌های سخت دوستان خود، با آن‌ها همدردی کنید، ولی تا زمانی که از شما خواسته نشده است، آن‌ها را نصیحت نکنید.
  • حدود را رعایت کنید. اطلاعات شخصی دوستان خود را فاش نسازید و از دوستانتان سوالاتی را نپرسید که مایل به پاسخگویی آن‌ها نیستند.

به یاد داشته باشید هیچ‌وقت برای دوستی‌های جدید یا ارتباط دوباره با دوستان قدیمی دیر نیست. گذراندن وقت برای ایجاد دوستی یا تحکیم ارتباطات دوستی سلامتی بیشتری به بارمی آورد و شما را نسبت به آینده خوشبین می‌کند.

۲.۷۱ میانگین امتیازدهی (۵۷% امتیاز) - ۷ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رویا جعفری

فارغ‌التحصیل کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه سراسری ارومیه، هم‌اکنون مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

پاسخ دهید

پنج × = 30