راهکارهای ساده برای جلوگیری از سرطان

۰

آمارها نشان می‌دهند تقریباً نیمی از ما در طول عمرمان یک‌بار مبتلابه سرطان تشخیص داده می‌شویم. طبق تحقیقات، بزرگ‌ترین عاملین سرطان سیگار کشیدن و اضافه‌وزن هستند. با تغذیۀ سالم، ورزش و مدیریت وزن می‌توان از یک‌سوم معمول‌ترین سرطان‌ها جلوگیری کرد.

راهنمای منتشرشده توسط سازمان جهانی تحقیقات تغییرات کوچکی را پیشنهاد می‌دهد که می‌توانند احتمال این بیماری را کاهش دهند. مدارک محکمی دال براثر اضافه‌وزن برافزایش احتمال سرطان‌های لولۀ گوارش، مری، پانکراس، کلیه، رحم، سینه، تخمدان، کیسه‌ی صفرا، پروستات و کبد وجود دارند.

شش راه ساده برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان با مدیریت وزن:

۱. نقطه‌ی شروعتان را پیدا کنید و ببینید کجا ایستاده‌اید. یکی از راحت‌ترین راه‌های فهمیدن وزن مناسب بررسی شاخص تودۀ بدن (BMI) است. این شاخص به شما می‌گوید آیا نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید یا خیر و بنابراین راهنمایی مفید برای بیشتر بزرگ‌سالان است. یک BMI سالم برای مردان وزنان بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ است.

۲. با کمتر خوردن حتی ۱۰۰ کالری در روز، تغییر بزرگی ایجاد کرده و خوراک خود را کنترل کنید. شیرینی‌ها، چیپس یا غذاهای سرخ‌کردنی را با قطعه‌ای میوه یا سبزی‌ها جایگزین کنید. میوه و سبزی‌ها اساس یک رژیم غذایی سالم هستند و هنوز توصیه می‌شود که از هرکدام پنج وعده در روز مصرف شود. غذای جدید و خوشمزه‌ای مانند حمص خیار با سس گوجه‌فرنگی را امتحان کنید.

۳. اندازه‌های غذا را در بشقابتان تغییر دهید. سعی کنید بخش بیشتر بشقابتان را سبزی‌ها و بخش کوچک‌تر را ماهی، گوشت یا غذاهای ترکیب‌شده با سبزی تشکیل دهد. بیشتر رژیم‌ها گوشت را در بخش بزرگ‌تر غذا قرار می‌دهند. گرفتن کالری کمتر فواید زیادی دارد، اما شما با این استراتژی پولتان را نیز ذخیره می‌کنید.

۴. یک‌راه ساده برای لاغر شدن داشتن یک روز غذای بدون گوشت در هفته یا جایگزین کردن گوشت با ماهی است. طبق مطالعات انجام‌شده، اگر هر شهروند آمریکایی تنها یک روز در هفته گیاهخواری کند، ۱۰۰ میلیارد گالن آب، ۱.۵ میلیون پوند زندگی گیاهی، ۷۰ میلیون گالن گاز، ۳ میلیون هکتار زمین و ۳۳ تن آنتی‌بیوتیک ذخیره می‌شوند!

۵. هنگام صحبت با تلفن بایستید، یا یک میز کار ایستاده برای بخشی از ساعات کاریتان در روز تعبیه کنید. می‌توانید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز پیاده‌روی کنید. کمی تلاش نه‌تنها احتمال سرطان‌های مربوط به چاقی را کاهش می‌دهد، بلکه شما طبیعتاً احساس بهتری خواهید داشت.

۶. در سازمان جهانی تحقیقات سرطان که در ۲۱ اردیبهشت ۹۴ (۱۱ می ۲۰۱۵) راه‌اندازی شد ثبت‌نام کنید. ممکن است به کمی دلگرمی و ایده نیاز داشته باشید. می‌توانید به مدت ۲۱ روز ایمیل‌های انگیزشی روزانه دریافت کنید. نکته‌ها شامل دستور غذاهای سالم، پیشنهاد‌هایی برای فعالیت بیشتر و جایگزین‌های سالم غذایی خواهند بود.

۰.۰۰ میانگین امتیازدهی (۰% امتیاز) - ۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

پانیذ بهمنی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، ویراستاری فرهنگ واژگان انگلیسی به فارسی «استاندارد» را برعهده داشته‌ است.

پاسخ دهید

− 1 = هفت