راهی به‌سوی زندگی شادتر

۰

«شادی چیزی از پیش ‌ساخته‌شده نیست. برای دست‌یابی به آن باید تلاش کرد.» دالای لامای چهاردهم

همۀ ما می‌خواهیم زندگی شادی داشته باشیم. اما متأسفانه بسیاری از ما نمی‌دانیم چطور می‌شود به این زندگی شاد دست‌یافت. در این مطلب با یکدیگر به نکات به‌ظاهر کوچکی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند تغییرات بزرگی در زندگی ما ایجاد کنند.

شاد بودن را انتخاب کنید.

در این مرحله باید بخواهید شاد زندگی کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از فرصت‌هایی که برای شاد زیستن پیش می‌آید انجام دهید. می‌توانید ارزش‌ها و باورهایتان را تغییر دهید، روابط تازه‌ای با آدم‌های اطرافتان ایجاد کنید و مدام اطراف کسانی باشید که شما را شاد می‌کنند. شادی را یک اولویت قرار دهید و برای دستیابی به آن استراتژی طراحی کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

صبحانه را هرگز از برنامۀ غذایی‌تان حذف نکنید. صبحانه‌ای غنی که شامل فیبر و مواد معدنی باشد روحیه‌تان را بهتر کرده و باعث بانشاط شدن زندگی روزانه می‌شود. غذاهای مدیترانه‌ای را در برنامۀ ناهار و شامتان داشته باشید. مواد به‌کاررفته در آن‌ها، مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، نقش بسیار مهمی در سلامتی جسم و روان دارند. ویتامین ب ۱۲ در افزایش سروتونین مغز و کاهش افسردگی تأثیر زیادی دارد. همچنین ویتامین دی و غذاهای حاوی آن نیز در ساختن سروتونین نقش دارند.

مکمل‌های نشاط‌بخش را از قلم نیندازید.

اگر می‌خواهید از مکمل‌های دارویی استفاده کنید، پیش از آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

• ویتامین دی سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. میزان مصرف آن در میان افراد متفاوت است و بستگی به محل زندگی و میزان دریافت تابش خورشید دارد. تحقیقی در دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد افرادی که افسردگی داشتند، به‌خصوص آن‌ها که علت افسردگی‌شان کمبود سروتونین بود، با افزایش مصرف ویتامین دی در طول یک سال درمان شدند.

• سلنیوم در غذاهای دریایی، گوشت، و دانه‌های روغنی یافت می‌شود و اثری نشاط‌بخش دارد.

• ویتامین‌های ب معروف به اثر نشاط‌بخششان هستند. آن‌ها در افزایش متابولیسم سلولی و حفظ تعادل سیستم عصبی مرکزی تأثیر بسیار زیادی دارند.

• اسیدهای چرب امگا ۳ تأثیری مثبت در درمان حالات روحی دارند. این‌ها در ماهی‌های آب‌های سرد و روغن‌زیتون به‌وفور یافت می‌شوند.

ورزش کنید.

دیگر همه از آثار مثبت ورزش در زندگی روزمره آگاه هستند. ورزش سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌دهد و با آزاد کردن موادی چون آندروفین در مغز اثری نشاط‌بخش دارد. نیازی به تجهیزات پیشرفته و ورزش‌های گروهی نیست. ورزش‌هایی چون دو و نرمش‌های عضلانی نیز همین تأثیر را دارند. به‌علاوه، انجام کارهای روزمره نیز درصورتی‌که با فعالیت زیاد همراه باشد، ورزش به‌حساب می‌آید.

چرخۀ خواب خود را تنظیم کنید.

سعی کنید در طول شبانه‌روز هفت ساعت بخوابید. در غیر این صورت، زود عصبانی می‌شوید و نمی‌توانید استرس خود را به‌راحتی مدیریت کنید. کم‌خوابی شما را در معرض افسردگی و دیگر ناراحتی‌های جسمی و روحی قرار می‌دهد.

۴.۳۳ میانگین امتیازدهی (۸۵% امتیاز) - ۳ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

پنجاه شش ÷ بیست هشت =