راه‌هایی برای مقابله با اضطراب

۰

چه کسی میان ما زندگی با اضطراب را دوست دارد؟ اگر احساس می‌کنید اضطراب در زندگی‌تان به حدی رسیده است که نظام ذهنی و جسمی‌تان را تحت تأثیر خودش قرار داده، وقت آن است که دست‌به‌کار شوید و چاره‌ای بیندیشید.

مهم‌ترین چیز کمک حرفه‌ای‌هاست. مشاوران و روانشناسان بسیاری هستند که حوزۀ تخصصشان درمان اضطراب است. اما اگر هنوز آمادگی رفتن نزد حرفه‌ای‌ها را ندارید، می‌توانید با چند راهکار، مقابله با اضطراب را در خانه پیگیری کنید.

از این موارد دوری کنید:

•  تنهایی و انزوا

در تنهایی و انزوا بزرگ‌ترین دشمنان شما افکارتان خواهند بود. گرچه تنهایی گاه‌گاهی می‌تواند مفید باشد، برای کسانی که مضطرب هستند، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. سعی کنید اجتماعی‌تر باشید و تا جای ممکن از تنهایی دوری‌کنید.

•  غذای بد

این لیست را به یاد داشته باشید: کافئین، غذاهای چرب، غذاهای سرخ‌شده، الکل و قند مصنوعی. این‌ها اضطرابتان را لزوماً بیشتر نمی‌کنند، اما می‌تواند مقابله با آن را سخت‌تر کنند. کافئین می‌تواند باعث به وجود آمدن حالت‌های عصبی شدید نیز بشود.

•  محرک‌ها

فیلم‌های ترسناک، افراد بی‌باک، کوچه‌های خلوت و بسیاری از موارد عجیب‌وغریب دیگری که ما را هیجان‌زده و گاه وحشت‌زده می‌کنند باید کنار گذاشته شوند. می‌پرسید چرا؟ چون اضطراب پدیده‌ای ناگهانی نیست و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه ذره‌ذره در شما ایجاد می‌شود و رشد می‌کند.

نکتۀ مهمی را فراموش نکنید: اگر حالتان بهتر شده است، سعی کنید هرگز به عادت‌های دوران اضطرابتان بازنگردید.

ابزاری برای مقابله با استرس:

از موارد بالا که دوری کردید، سراغ این ابزار بیایید تا به کمک آن‌ها مقابله با اضطراب برایتان راحت‌تر شود.

•  ورزش کنید و فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید

قدرت ورزش در مقابله با اضطراب باورنکردنی نیست. ترشح اندورفین‌ها ازیک‌طرف، و سوختن هورمون‌های استرس در بدن از طرف دیگر باعث می‌شود حالات افسردگی و اضطراب تا حد بسیار زیادی از بین بروند. فعالیت جسمانی و ورزش زیاد را در این دوران جدی بگیرید.

•  ابزار گیاهی

پیش از استفاده از داروها و نوشیدنی‌های گیاهی از دکترتان مشورت بخواهید. بسیاری از دم‌نوش‌ها و خوراکی‌های گیاهی مانند گل‌گاوزبان در کاهش اضطراب تأثیرگذار هستند.

•  مدیتیشن و یوگا

ذهنتان را منظم کنید. با حرکات باستانی و شیوۀ درست تنفس که از اصول ابتدایی مدیتیشن و یوگا هستند، توانایی شما در مقابله با اضطراب بیشتر خواهد شد.

•  تفکر مثبت

اضطراب به‌راحتی می‌تواند باعث به وجود آمدن افکار منفی شود. افکار منفی را از خود دور کنید. راههای زیادی برای پرورش افکار مثبت وجود دارد. مثلاً می‌توانید با نوشتن منظم و روزانۀ آن‌ها شروع کنید.

•  آن را بپذیرید

شرایط کنونی‌تان را بپذیرید. این بهتر از فرار کردن است و بیشتر کمکتان می‌کند. یاد بگیرید از آن نترسید و درباره‌اش حرف بزنید. بسیاری از مردم از اضطراب می‌ترسند و همین باعث اضطراب بیشتر در آن‌ها می‌شود.

ممکن است مطالب مطرح‌شده در این مقاله اضطراب شما را درمان نکنند، اما یک‌ چیز بدون شک اتفاق می‌افتد و آن این است که در مسیر درمان اضطراب این نکات به‌ظاهر کوچک و ساده می‌توانند تا حد زیادی همه‌ چیز را برایتان ساده‌تر کنند. درمان اضطراب را جدی بگیرید و سعی کنید در اولین فرصت از کمک مشاوران و حرفه‌ای‌ها بهره‌مند شوید.

۳.۸۸ میانگین امتیازدهی (۷۷% امتیاز) - ۸ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

× 9 = 27