سی روش تاثیرگذاری بر روی اطرافیان (قسمت اول)

۰

یکی از اشکالاتی که بسیاری از افراد دارند این است که تصور می‌کنند اطرافیانشان فقط به مسائل مهم و بزرگ آن‌ها توجه دارند، ولی واقعیت این است که رفتارها و موارد کوچک شخصیت ما را در ذهن دیگران شکل می‌دهند. تصویری که از ما در بین اطرافیانمان شکل گرفته است تاثیر مجموعه‌ای از رفتارها، نظرات، دیدگاه‌ها و حتی ظاهر ماست. اما چطور می‌توان همۀ این موارد را برای چنین تاثیری سامان‌دهی کنیم؟ این ۳۰ مورد ممکن است ساده به‌نظر بیایند، ولی آن‌ها تاثیر بسزایی دارند. این تاثیر بلندمدت است زیرا مردم ممکن است موارد کوچک‌تر را خیلی بیشتر به ذهن بسپارند.

۱. به لباس‌های خود اهمیت دهید: اولین چیزی که به چشم دیگران می‌آید ظاهر شماست. آن‌ها به لباس‌ها، مدل مو و کفش‌های شما دقت می‌کنند. آن‌ها با دیدن چنین چیزهایی حتی قبل از این‌که شما حرفی بزنید در ذهن خود حدس‌هایی در موردتان می‌زنند. اگر می‌خواهید در چنین مرحله‌ای موفق باشید، براساس موقعیتی که در آن قرار می‌گیرید، لباس مناسب و مرتبی بپوشید.

۲. به‌موقع به قرار هایتان برسید: اگر دیر سر قرار برسید، این فرصت را به دیگران می‌دهید که بدون این‌که آن‌جا باشید شما را قضاوت کنند. اگر سر زمان خاصی قرار می‌گذارید، تمام تلاش خود را بکنید که به‌موقع آن‌جا باشید. منتظر ماندن آزاردهنده است.

۳. بدقول نباشید: خیلی از افراد قول‌هایی می‌دهند که خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند به آن‌ها عمل کنند. مشکل دقیقاً از این‌جا شروع می‌شود که آن‌ها برای دلخوشی دیگران قول‌هایی می‌دهند، درحالی‌که اگر به آن عمل نکنند، اوضاع بدتر می‌‌شود! ممکن است دیگران از عمل‌نکردن به قول این افراد حتی خیلی بیش‌تر از پیش عصبانی شوند. یا قولی را ندهید، یا اگر قولی می‌دهید، از هیچ تلاشی برای تحقق آن دریغ نکنید.

۴. به دیگران احترام بگذارید: این نکته شامل همه می‌شود! بزرگ و کوچک، پیر و جوان، موافق و مخالف! عیار متمدن بودن شما زمانی مشخص می‌شود که بتوانید با افرادی که نظری مخالف شما دارند یا به نحوی رفتار می‌کنند که خیلی مورد پسند شما نیست معاشرت کنید.

۵. فعال باشید: برای عقاید خود قدم در عرصۀ اقدام بگذارید! برای آن‌چه که برای شما مهم است، تاثیرگذار باشید.

۶. از کلمات «لطفاً» و «متشکرم» استفاده کنید: این کلمات کوتاه و مختصرند، ولی تاثیر بسزایی دارند و شما را تا حد زیادی به پیش می‌برند. نقاط مثبت افراد را به آن‌ها یادآور شوید. این به دیگران نشان می‌دهد که شما نیمۀ پر لیوان را می‌بینید.

۷. اغلب لبخند بزنید: لبخند واگیردار است! اگر یک فرد غریبه وارد مغازه‌ای شود و لبخند بزند، خواهید دید که شما هم بلافاصله به او لبخند می‌زنید. لبخند ناخودآگاه به دیگران یادآور می‌شود که در هر حالتی در زندگی هم‌چنان چیزهایی وجود دارد که می‌شود به آن‌ها امیدوار بود و به آن‌ها ارج نهاد.

۸. استفاده از تلفن همراه را به حد لزوم برسانید: وقتی با دیگران هستید، از گوشی همراه خود استفاده نکنید. گوشی همراه همیشه چیز جالبی برای عرضه دارد، ولی این خیلی مهم است که از آن تنها زمانی استفاده کنید که مناسب است و باعث ناراحتی یا آزار دیگران نشود.

۹. نسبت به اطرافیانتان متعهد باشید: آمار طلاق بالا رفته است. این موضوع فراگیر شده است. تعهد خود را به اطرافیانتان به آن‌ها نشان دهید. همیشه در پی روابط سالم باشید.

۱۰. فرزندان خود را حمایت کنید: همیشه در جریان زندگی فرزندانتان باشید. فرزندان شما دوست دارند بدانند که برای شما مهم هستند. در جلسات اولیا و مربیان، جشن فارغ‌التحصیلی و مسابقات آن‌ها شرکت کنید. طوری رفتار کنید که بتوانند سوال‌های خود را از شما بپرسند.

۱۱. بهداشت شخصی یک الزام است: لباس‌های تمیز بپوشید، دندان‌های خود را مسواک بزنید، دوش بگیرید و بوی خوب بدهید. شاید ساده به‌نظر بیاید، ولی خیلی‌ها همین را هم رعایت نمی‌کنند. شاید خیلی قبل‌تر از این‌که شما شروع به صحبت کنید، مرتب بودن، پاکی و بوی خوش شما دیگران را تحت تاثیر بگذارد.

۱۲. درست و صریح صحبت کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید: طوری صحبت کنید که نشان دهد شما در جریان بحث قرار دارید. حین صحبت با دیگران هم ارتباط چشمی را فراموش نکنید و از نگاه‌کردن به اطراف اجتناب کنید.

۱۳. آدامس نجوید: این موضوع می‌تواند بستگی به شرایط هم داشته باشد. اگر با خانواده بیرون رفتید یا با دوستانتان در سینما هستید، آدامس جویدن اشکالی ندارد. ولی در شرایط و موقعیت‌های رسمی‌تر، آدامس جویدن اصلاً توصیه نمی‌شود.

۱۴. شوخ‌طبع باشید: این می‌تواند فضا را تا حد زیادی تلطیف کند. فقط مراقب باشید که در این مورد زیاده‌روی نکنید و موقعیت‌سنج باشید.

۱۵. با دیگران دست بدهید و احوالپرسی گرمی با آن‌ها داشته باشید: مراقب موقعیتی که در آن هستید باشید. مسلماً اگر برای مصاحبه در جلسه‌ای شرکت می‌کنید، نباید به‌محض ورود به جلسه محکم و گرم با رییس دست بدهید، ولی با دوستان صمیمی خود می‌توانید دست بدهید و به‌گرمی احوالپرسی کنید. این نشان می‌دهد آن‌ها را دوست دارید و برایتان مهم هستند.

برای خواندن یا گوش‌دادن به موارد بعدی، می‌توانید به قسمت دوم مراجعه کنید.

۴.۱۱ میانگین امتیازدهی (۸۲% امتیاز) - ۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رعنا نصرتی

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

83 − 75 =