شش عادت ناسالم که هرروز آن‌ها را تکرار می‌کنیم

۰

شما ممکن است، علی‌رغم داشتن تغذیۀ مناسب و دنبال‌کردن یک برنامۀ ورزشی منظم، دچار اشتباهاتی شوید که سلامتی شما را تهدید کنند. اگر واقعا به سلامتی خود اهمیت می­دهید، از انجام ۶ اشتباه زیر خودداری کنید:

۱. نوشیدن آب به ‌مقدار ناکافی

همه با قانون نوشیدن ۸ لیوان آب در روز آشنا هستند، اما بیشتر مردم به آن عمل نمی‌کنند. نوشیدن آب صرفا در زمان وعده‌های غذایی کافی نیست و کم‌آبی دائمی بدن شما می‌تواند بر روی خلق‌وخو، انرژی و حتی قلب شما تأثیر بگذارد. علاوه‌براین، کم‌آبی بدن منجر به اضافه وزن هم می‌شود، زیرا سیگنال‌های بدن برای تشنگی و گرسنگی آنقدر به هم شباهت دارند که ممکن است شما را به اشتباه بیندازند. بهترین راه برای حل این مشکل این است که همیشه همراه خود یک بطری آب داشته باشید.

۲. مسواک‌زدن بلافاصله بعداز خوردن غذا

شستن مرتب دندان‌ها بهترین راه برای جلوگیری از خرابی آن‌ها و بیماری‌های لثه است. به همین دلیل، ممکن است شما بلافاصله بعد از خوردن وعدۀ ­غذایی اقدام به شستن دهان خود کنید، ولی بهتر است از این کار دست نگه­ دارید. مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذاها (به‌ویژه غذاهای اسیدی) منجر به فرسایش دندان‌ها و درنتیجه ازبین‌رفتن لایۀ محافظ روی آن‌ها می‌شود. بنابراین، دفعۀ بعد که غذای خود را تمام کردید، قبل از به­ دست گرفتن مسواک، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید.

۳. عطسه یا سرفه کردن بر روی دستان

این نکته بیشتر به درد افرادی می‌خورد که هرروز با آن‌ها دست می‌دهید. بهداشت دست‌های خود را رعایت کنید و هنگام عطسه‌کردن از یک دستمال کاغذی استفاده کنید؛ در غیراینصورت روی آرنج خود عطسه کنید. حتی به نگه‌داشتن عطسۀ خود فکر هم نکنید، زیرا این­ کار منجر به آسیب‌ رسیدن به دیافراگم، پاره‌شدن رگ‌های چشم و پارگی پردۀ گوش می‌شود.

۴. کاهش ساعات خواب

خیلی از ما خواب کافی نداریم و سعی می‌کنیم با نوشیدن قهوه آن­ را جبران کنیم. کافئین به شما انرژی می‌دهد، اما هیچ‌وقت جایگزین مناسبی برای خواب نیست. کمبود خواب منجر به افسردگی، سرطان، ازدست‌دادن حافظه و بیماری‌های قلبی می‌شود. خواب خود را تنظیم کنید و سعی کنید هرشب حداقل ۶ ساعت بخوابید (البته ۸ ساعت زمان مناسب‌تری است.)

۵. استفادۀ زیاد از تلفن همراه

حتما تابه‌حال شنیده‌اید که استفاده از وسایل الکترونیکی، نزدیک به زمان خواب، موجب به‌هم‌ریختن نظم خواب شما و همچنین آسیب‌ رساندن به چشم شما می‌شود. اما این آسیب‌ها به زمان خواب محدود نمی‌شود، بلکه در طول روز هم استفادۀ بیش‌ازحد از تلفن همراه مشکلات جدی برای بدن شما به‌وجود می‌آورد، زیرا طرز نشستن و ایستادن شما را تغییر می‌دهد.

۶. زیاده‌روی در میان‌وعده‌ها

ازآن‌جاکه فاصلۀ بین صبحانه و نهار و شام زیاد است، خوردن میان‌وعده‌ها راه‌حل مناسبی برای رفع گرسنگی است، به‌شرطی‌که مقدار و نوع مناسبی از تنقلات را برای میان‌وعدۀ خود انتخاب کنید. مشکل این است که بیشتر افراد پس از سیرشدن از خوردن تنقلات باز هم به خوردن ادامه می‌دهند، این نوع عادات غذایی منجر به انباشته‌شدن چربی و در نتیجه اضافه­‌وزن می­‌شوند. اگر کم‌خوری در میان‌وعده برای‌ شما میسر نیست، سعی کنید از میان‌وعده‌های کوچک استفاده کنید.

۳.۸۶ میانگین امتیازدهی (۷۷% امتیاز) - ۷ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

چهل شش + = چهل نه