شِش دلیل احساس خستگی مداوم

۱

آیا بااین‌که ساعات زیادی از روز را می‌خوابید بازهم احساس خستگی و تنبلی می‌کنید؟

البته ممکن است علت آن بیماری باشد، ولی در اکثراوقات دلایل دیگری برای این موضوع وجود دارد:

۱. اگر ریتم خوابیدن مختل شود

گاهی‌اوقات تنها چیزی که به آن اهمیت می‌دهیم مدت زمان خوابمان است و فقط روی آن متمرکز می‌شویم، درصورتی‌که فقط خواب ۷ یا ۸ ساعته در روز مهم نیست. موضوع مهم دیگر این است که خواب ما باید دارای ریتم منظم و مناسبی باشد و به‌طور منظم در ساعات مشخصی رخ دهد. اما به‌طور مکرر فراموش می‌کنیم که ریتم خواب ما نقش اساسی و حیاتی دارد. این موضوع به این معناست که اگر شما به‌طور مداوم در ساعات و زمان‌های مختلف و پراکنده‌ای بخوابید (به هر دلیلی)، این امر روی سلامتی شما اثر منفی می‌گذارد؛ همان‌گونه که بی‌خوابی اثر منفی دارد.

۲. اگر تغذیه ناسالم باشد

آیا بعضی از روزها به دلیل زیاد بودن کارهایی که باید انجام دهید خوردن وعدۀ غذایی‌تان را فراموش می‌کنید؟

کم‌خوری بدن شما را ضعیف می‌کند، ولی همین حالت ضعف بدن را بعد از پرخوری، انتخاب غذای ناسالم و دنبال‌کردن رژیم غذایی نادرست نیز احساس خواهید کرد. با زیاد مصرف کردن کربوهیدرات‌ها (مثل نان، نوشابه و شکلات)، تمام انرژی بدن مصرف می‌شود و هدر می‌رود. چرا؟

زیرا این غذاها بدن ما را با کالری‌های بی‌مصرف پر می‌کنند، قند خون را به‌سرعت و برای مدت خیلی کوتاه بالا می‌برند و به همان سرعت پایین می‌آورند و باعث می‌شوند احساس خستگی به ما دست دهد. یکی دیگر از دلایلی که احساس خستگی می‌کنید ممکن است مصرف بیش از اندازۀ قهوه باشد. قهوه در ابتدای مصرف باعث تحریک هورمون آدرنالین می‌شود، ولی این حالت برای مدت خیلی کوتاهی دوام می‌آورد و بعد از آرام شدن خسته‌تر از قبل می‌شوید. بعضی از مواد غذایی، مثل موز و حبوبات، به راحت خوابیدن شما کمک می‌کنند، چراکه سرشار از تریپتوفان هستند. مصرف بیش از اندازۀ این مواد غذایی در طول روز نیز باعث ایجاد حالت خستگی می‌شود.

۳. اگر مایعات کم استفاده شود

بسیاری از عوارض، مثل خستگی و سردرد، به دلیل مصرف کم مایعات به‌وجود می‌آید. (منظور از مایعات، نوشابه، قهوه و انواع آبمیوه‌های شیرین نیست؛ بلکه منظور آب و چای است.) بدن ما بیش از ۵۰٪ آب دارد و اگر مصرف آب کم باشد، متابولیسم بدن دچار افت می‌شود. فرمول زیر به شما کمک می‌کند تا مایع مورد نیاز روزانۀ خود را محاسبه کنید:

۳۰ x وزن بدن به کیلوگرم  = میلی‌لیتر آب در هر روز

۴. اگر ورزش به اندازۀ کافی نباشد

برای داشتن انرژی بیشتر در بدنمان، باید خودمان آن را تامین کنیم. ورزش فعالیت قلب و چرخۀ متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. افرادی که کمتر ورزش می‌کنند، بیشتر احساس خستگی می‌کنند. یک برنامۀ ثابت و خوب ورزشی می‌تواند به خواب بهتر شما نیز کمک کند.

۵. اگر نور کافی نباشد

در تابستان بدن ما سرشار از انرژی است. در روزهای تاریک و ابری، بدن انرژی‌ای که در روزهای آفتابی دریافت می‌کند را دریافت نمی‌کند. در تاریکی، بدن هورمون ملاتونین را آزاد می‌کند و احساس خواب آلودگی به ما دست می‌دهد. بهتر است زمان بیشتری را بیرون از منزل سپری کنیم، حتی در روزهای ابری، زیرا نسبت به داخل منزل نور بیشتری را دریافت خواهیم کرد. در منزل نیز پرده‌ها را کنار بکشید و نور را به داخل خانه راه دهید تا  صبح‌ها سرحال‌تر بیدار شوید.

۶. اگر استرس زیاد باشد

تلفن همراه، اینترنت و … باعث ایجاد استرس در ما می‌شود و بدن را دچار کسالت می‌کند. سعی کنید از فضای مجازی و فضای کاری کمی خودتان را دور کنید و به خودتان استراحت بدهید.

۴.۲۱ میانگین امتیازدهی (۸۴% امتیاز) - ۱۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

غزال حسن‌زاده

دانشجوی کارشناسی زمین‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی و مدرس زبان انگلیسی است.

۱ دیدگاه

پاسخ دهید

چهار × هفت =