عوامل حواس‌پرتی (قسمت اول)

۱

عامل اول: رسانه‌های اجتماعی

دنیای امروز سرشار از عوامل حواس‌پرتی است، چه شما دچار بیش‌فعالی باشید و چه فقط هرازگاهی به دردسر تمرکزکردن دچار شوید. پزشک روانشناس لوسی جو پالادینو چند راه‌حل برای مدیریت عوامل  ایجاد حواس‌پرتی، که در راس آن‌ها رسانه‌های اجتماعی است، پیشنهاد می‌دهد. ارتباط برقرار کردن با دوستان (و درنتیجه جدا شدن از کار) چندین مرتبه در یک ساعت راحت است، اما به‌روزرسانی اساتوس‌ها منجر به از دست دادن رشتۀ افکار شما شده و وادار می‌شوید راه رفته را دوباره برگشته و کارتان را از سر بگیرید.

راهکار: از وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی هنگام کار پرهیز کنید. اگر هر چند وقت‌ یک‌بار احساس کردید ملزم به انجام چنین کاری هستید، در زمان استراحت این کار را انجام دهید، زمانی که سیل پیوستۀ پست‌ها تمرکزتان را به‌هم نریزد. اگر اغلب اوقات قادر به انجام چنین کاری نیستید، لپ‌تاپتان را در مکانی قرار دهید که برای چند ساعت به اینترنت متصل نباشد.

عامل دوم: انباشتگی ایمیل‌ها

ایمیل‌ها دارای ویژگی خاصی هستند. آن‌ها به اینباکس ایمیل شما فرستاده می‌شوند و شما را وسوسه می‌کنند که به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهید. اگرچه بسیاری از ایمیل‌ها کاری هستند، به‌عنوان یک عامل حواس‌پرتی از پروژۀ فعلی شما به حساب می‌آیند. اگر دائماً کار خود را متوقف کنید تا به هر یک پاسخ دهید، پیشرفت زیادی حاصل نخواهد شد.

راهکار: به‌جای این‌که دائماً ایمیل خود را چک کنید، زمان خاصی را به این کار اختصاص دهید. در طول روز می‌توانید برنامۀ ایمیلتان را خاموش کنید. این امر به شما امکان ذخیره کردن زمان را می‌دهد و می‌توانید بدون وقفه مشغول کار شوید.

عامل سوم: تلفن همراه

شاید صدای زنگ تلفن همراه شما مخل‌تر از صدای رسیدن یک ایمیل باشد، صدایی که افراد معدودی می‌توانند آن را نادیده بگیرند. اما پاسخ به یک تماس نه‌تنها به بهای زمانی است که شما صحبت می‌کنید بلکه می‌تواند منجر به از بین رفتن شتاب کار اصلی‌تان شود.

راهکار: به شمارۀ تماس‌گیرنده نگاه کنید. اگر فکر می‌کنید آن تماس تلفنی ضرورری نیست، به پست صوتی ارجاع دهید. اگر بر روی پروژۀ خاصی کار می‌کنید، گوشی همراه خود را به حالت بی‌صدا در بیاورید تا دچار وسوسۀ پاسخگویی نشوید. گوش دادن به پیام‌ها یکجا و باهم بهتر از جواب دادن به تک‌تک تماس‌ها هنگام زنگ خوردن گوشی تلفن همراه شماست.

عامل چهارم:  انجام چند کار به‌طور همزمان

اگر در انجام دادن چند کار باهم مهارت دارید، احتمالا این احساس را دارید که در زمان کمتری چند کار را انجام می‌دهید. متخصصان می‌گویند دوباره فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی که شما توجه‌تان از کاری به کار دیگر جلب می‌شود، زمان از دست می‌دهید و درنتیجه انجام دادن سه کار همزمان زمان بیشتری نسبت به انجام دادن آن سه کار به‌طور مجزا صرف می‌کند.

راهکار: اگر برای‌ شما مقدور است، توجه‌تان را به یک پروژه در یک زمان اختصاص دهید. اگر بر روی پروژه‌ای دارای اهمیت و اولویت کار می‌کنید، مهارت خود را صرف کارهای پرزحمت و ضروری دیگر نکنید. برای مثال، مرتب کردن میزتان هنگام تلفن حرف زدن کار سختی نیست.

برای خواندن یا گوش‌دادن به ۵ عامل بعد، می‌توانید به قسمت دوم مراجعه کنید.

۴.۱۱ میانگین امتیازدهی (۸۲% امتیاز) - ۴۵ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

شکیبا غیاثی

کارشناس رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی (دانشگاه شهید بهشتی) است.

۱ دیدگاه

پاسخ دهید

45 − = 44