فراموش‌کردن و به خاطرآوردن (قسمت دوم)

۰

در این قسمت، ۵ نکتۀ دوم درمورد فراموش‌کردن و به خاطر‌آوردن را توضیح می‌دهیم. برای خواندن یا گوش‌دادن به ۵ نکتۀ قبل، می‌توانید به قسمت اول مراجعه کنید.

۶. برای به یادآوری اطلاعات مورد نیاز، بهتر است محیط اطرافتان در سکوت مطلق باشد.

هر نوع صدای کم یا زیاد، حتی هرگونه موسیقی، تمرکز مغز در به یادآوری اطلاعات مورد نیاز را برهم میزند و شما قادر به یادآوری آن اطلاعات به‌صورت مطلوب نخواهید بود. در این مواقع، سیستم تحلیلگر مغز شما دچار تناقض می‌شود و قادر به تشخیص اولویت شما میان به خاطرسپاری یا به خاطرآوردن فعالیت‌های مختلف نیست. ازاین‌رو، درصورتی که تمایل دارید نکتۀ مهمی را به یاد آورید، قبلاً از سکوت حاکم بر محیط اطراف خود مطمئن شوید.

۷. پس از یک وعدۀ غذایی و همچنین زمانی که استرس دارید، مغز شما اطلاعات را بهتر ذخیره می‌کند.

گلوکز حاصل از صرف یک وعده صبحانه یا ناهار مناسب، مرکز حفظ اطلاعات را فعال کرده و کمک می‌کند تا وقایع را آسان‌تر به یاد آوریم. در شرایط استرس‌زا نیز، حالت مشابهی برای عملکرد مغز رخ می‌دهد. شرایط احساسی و استرس‌زا محرک‌های بسیار خوبی برای فرایند به خاطرسپاری اطلاعات هستند.

۸. اگر در طول زندگی خود مدت زمان بیشتری را به فعالیت‌های ذهنی اختصاص دهید، این شانس را خواهید داشت که حافظۀ خود را برای همیشه جوان نگه دارید.

محققان بر این باورند که اساتید دانشگاه‌ها به‌راحتی می‌توانند یک پاراگراف خاص از سخنرانی خود را حتی پس از دوران بازنشستگی به یاد آورند. در مقابل، افرادی که بیشتر کار و فعالیت فیزیکی دارند در سن بازنشستگی برای به یاد آوردن وقایع با مشکل مواجه خواهند شد. برای شروع سفرهای علمی و فراهم‌کردن فرصت‌های لازم برای فعالیت‌های ذهنی هرگز دیر نیست.

۹. برای به یاد سپردن هرچه بهتر واژه‌ها و اعداد، از اصوات استفاده کنید.

یک زبان‌شناس و مترجم استرالیایی به نام هانس ابراستارک روش خاصی برای به خاطرسپاری لغات و اعداد به کار بست. او بر روی تلفظ واژه‌ها و نه شکل نوشتاری آن‌ها تمرکز کرد و به این نتیجه دست یافت که وقتی برای نخستین بار واژه‌ای را می‌شنوید، بسیار محتمل است که شما آن را به یاد آورید، بدون آن‌که حتی معنای واژه را بدانید. وی توانست ۱۱۹۴۴ رقم  متوالی از عدد صحیح پی را حغظ کند. همان‌طور که هانس روش منحصربه‌فرد خود را بعدها شرح داد، برای موفقیت در حفظ چنین داده‌هایی باید ارقام را با حروف کدگذاری کرد. برای مثال، عدد هفت لاتین را با حرف L رمزگذاری کنید، زیرا زمانی‌که عدد ۷ لاتین را به‌صورت وارونه می‌نویسید، شکلی مشابه حرف L انگلیسی خواهد داشت. با این مدل رمزگذاری به خاطرسپاری توالی اعداد آسان‌تر خواهد شد.

۱۰. افسردگی و فشارهای روانی مداوم به حافظه و مغز آسیب‌های جدی می‌رسانند.

این را به خاطر داشته باشید و توصیه‌های ما را جدی بگیرید: صرف‌نظر از هر گونه موقعیتی که در آن قرار دارید، آرامش خود را حفظ کرده، نفس عمیق کشیده و به بهبود عملکرد مغز کمک کنید. بدون‌شک، شما موفق خواهید شد.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۳ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

فهیمه فرازمند

دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک کارشناسی‌ارشد زبانشناسی از دانشگاه الزهراست و هم‌اکنون، درکنار تدریس زبان انگلیسی، در رشتۀ زبانشناسی در مقطع دکتری در دانشگاه قم به تحصیل می‌پردازد.

پاسخ دهید

نه + یک =