فواید ورزش با حلقۀ کمر (هولاهوپ)

۰

از سال ۱۹۵۸ که این حلقۀ پلاستیکی توسط  آرتور ملین و ریچارد کنر تولید شد و«هولاهوپ» نام گرفت، این وسیله بسیار پرطرفداربوده است. امروزه این وسیله تنها یک اسباب‌بازی برای سرگرم‌کردن کودکان به شمار نمی‌آید، بلکه به‌عنوان وسیله­ای برای فرم‌دادن به عضلات بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخاندن این حلقه با استفاده از بدن فواید بسیاری برای عضلات شکمی دارد، که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

•  قوی و سفت کردن عضلات

حلقۀ کمر عضلات شکمی مانند عضلات راست شکمی، عضلات مایل خارجی، عضلات مورب داخلی و عضلات مورب شکمی را سفت می­کند. هنگامی که بدن حرکت می‌کند تا حلقه را دوار نگه دارد، نه‌تنها همۀ این عضلات تمرین داده می‌شوند بلکه همزمان بدن از فواید ورزش هوازی هم می‌تواند سود ببرد.

•  افزایش تمرکز

ورزش‌کردن با حلقه منحصربه‌فرد است. برای اینکه حلقه دوار بماند، باید تمرکز داشت. استفاده ازحلقه دشوار نیست، اما نیازمند تمرکز است. این تمرین تمرکز می‌تواند دردیگر جنبه‌های زندگی نیز مفید باشد.

•  افزایش استقامت

برای بهره‌مندی از فواید ورزش با حلقه، می‌بایست حداقل روزی ۱۰ دقیقه عضلات شکمی را با آن تمرین داد. با وجود اینکه ۱۰ دقیقه زمان کوتاهی به نظر می‌رسد، این مدت می‌تواند برای افراد مبتدی زیاد باشد. ورزش با حلقۀ کمر تمرین هوازی بسیارخوبی برای شروع تقویت عضلات شکمی به شمار می‌آید. به گفتۀ شورای تناسب اندام آمریکا، نتایج حاصل از ورزش با حلقه می‌تواند با نتایج حاصل از ائروبیک و کیک‌بوکسینگ-ائروبیک برابری کند.

•  کاهش چربی

از آنجایی که ورزش با حلقه تمرین هوازی بسیار خوبی است، از سایر تمرینات بی‌هوازی متمرکز برعضلات شکمی کالری بیشتری می سوزاند. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ توسط شورای ورزش آمریکا انجام گرفت، ورزش با حلقه ۲۱۰ کالری را درعرض ۳۰ دقیقه می­سوزاند و تمرین خوبی برای کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند به شمار می‌آید.

•  تمدد اعصاب

تمرین با حلقه به تمدد اعصاب کمک می‌کند. حرکت مستمر و تکراری حلقه می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. به گفتۀ برخی، حلقه می‌تواند ابزاری برای مدیتیشن باشد و نظم ذهنی را افزایش دهد.

•  استفاده از حلقۀ سنگین

استفاده از حلقۀ سنگین می­تواند مقاومت بیشتری به تمرین دهد و عضلات شکمی را به‌شکل موثرتری قوی و سفت کند. به‌علاوه، حلقۀ سنگین را می‌توان مدت طولانی‌تر دوار نگه داشت. برای حصول بهترین نتیجه، دایرۀ حلقه­ باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که وقتی به صورت ایستاده روی زمین قرارمی‌گیرد، قد آن به بین شکم و سینه برسد.

۴.۱۶ میانگین امتیازدهی (۸۲% امتیاز) - ۱۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

آریانا نامنی

دورۀ کارشناسی را در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی (دانشگاه علامه طباطبایی) و کارشناسی‌ارشد را در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی (دانشگاه الزهرا) به اتمام رسانده و همچنین دارای مدرک دلتا از دانشگاه کمبریج است. بیش از یک دهه است که او به تدریس دوره‌های گوناگون زبان انگلیسی به بزرگسالان می‌پردازد.

پاسخ دهید

× 7 = 21