مقابله با افسردگی پس از طلاق

۰

اگر ازدواجتان به طلاق ختم شده باشد، به احتمال بسیار زیادی احساس افسردگی و شکست تا مدت‌ها همراه شما خواهد بود. حتی اگر شما در مشکلات ازدواجتان مقصر نبوده باشید و اصلاً شما خواهان پایان یافتن آن بوده باشید، بازهم امیدها و آرزوهایی که با پایان ازدواج از بین رفته‌اند سرچشمۀ به وجود آمدن احساسات و حالات روحی منفی بسیاری خواهند شد. در این دوران، باید مراقبت‌های زیادی انجام داد و نکات متعددی را رعایت کرد. در این نوشته به سه عدد از مهم‌ترین این نکات اشاره خواهیم کرد:

۱. شبکۀ دوستانتان را محدود به کسانی کنید که شما را پشتیبانی می‌کنند.

طلاق در اطرافیان ما وسوسۀ قضاوت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ازآنجاکه تجربۀ طلاق از آن تجربه‌هایی نیست که همه داشته باشند، اطرافیان معمولاً به سبب درک سطحی از احساسات و حالات روحی عمیق و پیچیدۀ فرد ممکن است ندانسته باعث تشدید آن‌ها شوند. در این دوران، باید ارتباطات خود را به دوستان و آشنایانی که درکتان می‌کنند و می‌توانند از نظر روحی حامی شما باشند محدود کنید. این کار باعث می‌شود از کدورت‌های سطحی دوری کنید و هرچه سریع‌تر به آرامش برسید. سعی کنید وقت زیادی را در حضور دوستانی که درکتان می‌کنند بگذرانید و حتماً از حمایت‌های یک مشاور خبره نیز بهره‌مند شوید.

۲. حرف بزنید و بنویسید.

احساسات این دوران را ابداً نباید درون خود حبس کنید. ناامیدی، خشم، گیجی، غم و حس از دست دادن چیزی که بسیار برایتان باارزش بوده از احساسات غالب این دوران هستند، که باید از طریق حرف زدن با دیگران و نوشتن یادداشت‌های روزانه آن‌ها را تخلیه کنید. بیایید این‌گونه تصور کنیم که باید تعداد مشخصی اشک بریزید. هرچه بیشتر احساسات خود را بروز دهید، زودتر اشک‌ها به پایان می‌رسند و زودتر از شر احساسات بد خلاص می‌شوید. البته حواستان باشد بیش از تحمل دوستانتان دربارۀ غصه‌هایتان حرف نزنید. بهتر است این کار را نزدیک مشاور یا فردی روحانی انجام دهید، چراکه آن‌ها بدون قضاوت تا آخر به حرف‌هایتان گوش خواهند داد.

۳. با یک مهمانی مهر پایان این دوران را بزنید.

پس‌ازاین که مطمئن شدید بر دشواری‌های این دوران غلبه کرده‌اید، یک مهمانی کوچک بگیرید و دوستان و آشنایان خود را دعوت کنید. این کار چند علت دارد. ازطرفی، کسانی که در این مدت کمتر به سراغشان رفتید (به دلیل توصیۀ شمارۀ ۱) و کسانی که بیش‌ازحد وقتشان را گرفتید را دورهم جمع می‌کنید و از خجالت هر دو طرف درمی‌آیید! از طرف دیگر، این کار کمکتان می‌کند احساس کنید به‌طور طبیعی به آغوش جامعه‌ای که همیشه به آن تعلق داشته‌اید بازگشته‌اید. در این مهمانی، به‌طور نمادین یاد و خاطره‌ی آنچه را که روزی سبب دوران بسیار سختی در زندگی‌تان شده بود نیز از بین می‌برید.

قطعاً نکات و مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید در این دوران به آن‌ها بپردازید، اما نکات یادشده در این نوشته از ابتدایی‌ترین نکاتی هستند که در دوران بعداز طلاق می‌توانند شما را در غلبه بر سختی‌ها یاری کنند.

۳.۳۳ میانگین امتیازدهی (۷۰% امتیاز) - ۳ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

چهل سه − = 34