نقش روده در کنترل وزن‌

۰

شاید تعجب کرده باشید چرا برخی افراد به‌سرعت می‌توانند وزن خود را کاهش دهند، درحالی‌که بعضی دیگر نمی‌توانند به‌آسانی موفق به این کار شوند. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در دستۀ دوم باکتری‌های درون روده از حالت تعادل خارج‌شده باشند. تا همین اواخر، دانشمندان بر این باور بودند که باکتری‌های درون روده از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. اما اکنون پژوهش‌هایی که روز به روز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود نشان می‌دهند که به‌احتمال‌ زیاد این باکتری ها -که تعدادشان به ۱۰۰ تریلیون می رسد- نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن، به‌خصوص در مقابل بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع ۲ و چاقی بازی می‌کنند.

این‌که این باکتری‌ها یا میکروب ها دقیقاً چگونه در افزایش یا کاهش وزن ما اثر می‌گذارند دقیقاً مشخص نیست. اما چیزی که می‌توان اکنون دربارۀ آن‌ها گفت این است که آن‌ها احتمالاً در فرآیند گوارش غذا دخالت می‌کنند و تعیین می‌کنند چه مقدار از مواد معدنی و کالری‌ها جذب شوند. همچنین احتمالاً آن‌ها در تغییر مقدار انسولین و تغییر سوخت‌وساز بدن نیز مؤثر هستند.

توضیح دادن سازوکار دستگاه گوارش از حوصلۀ این مقاله خارج است و در اینجا تنها ۴ راه به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید از طریق آن‌ها روده‌ای سالم داشته باشید و خیالتان از تعادل حالت باکتری‌ها راحت باشد.

۱. فیبر بیشتری مصرف کنید.

سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. فیبر باعث می‌شود باکتری‌های درون دستگاه گوارش تقویت شوند و این به ‌سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، وجود فیبر در رژیم غذایی روزانه باعث می‌شود هضم و دفع غذاها نیز آسان‌تر شود. حداقل روزی ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید.

۲. خوراکی‌های تخمیر شده بخورید.

ماست یونانی، کفیر و دوغ ازجمله خوراکی‌هایی هستند که مواد تشکیل‌دهندۀ آن‌ها فرآیندی شبیه تخمیر را پشت سر گذاشته است. این‌ها اصطلاحاً پروبیوتیک هستند و بهترین منبع برای باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارش به‌حساب می‌آیند.

۳. گوشت کمتر بخورید.

رژیم غذایی‌ای که پر از گوشت باشد، سبب رشد گونه‌ای باکتری به نام بیلوفیلیا می‌شود که می‌تواند باعث التهاب و تورم درون دستگاه گوارش شده و به چاقی ختم شود. سعی کنید در وعده‌های اصلی غذا از گوشت کمتری استفاده کنید و بیشتر به مصرف غذاهای گیاهی عادت کنید.

۴. بی‌خیال شکر شوید.

شکر باعث رشد باکتری‌های مضر و مرگ باکتری‌های مفید می‌شود. باکتری‌های مفید به کربوهیدرات پیچیده احتیاج دارند، مانند آنچه در سبزی و میوه پیدا می‌شود. اما مصرف مقدار زیاد شکر باعث می‌شود باکتری‌هایی که از کربوهیدرات آن تغذیه می‌کنند رشد کنند و باکتری‌های خوب از کمبود غذای اصلی‌شان بمیرند. با غلبۀ عددی باکتری‌های مضر بر مفید، بیماری‌های روده آغاز می‌شوند. سعی کنید از غذاهای پر شکر مضر دوری‌کنید و قند موردنیاز خود را از غذاهای طبیعی دریافت کنید.

۳.۷۱ میانگین امتیازدهی (۷۵% امتیاز) - ۷ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

÷ یک = هشت