«نه» به افزایش وزن زمستانی

۰

هرسال ما با مشکلی مشابه مواجه می‌شویم، دما پایین می‌آید، ما لایه‌های بیشتری لباس می‌پوشیم و قبل از این‌که متوجه بشویم، چربی اضافی اطراف شکم، باسن و ران‌ها پدید می‌آید. در این مطلب، می‌خواهیم بعضی از دلایل افزایش وزن زمستانی را با شما درمیان بگذاریم. به‌علاوه، چندین نکتۀ مفید برای دور نگه‌داشتن وزن اضافی در فصول سرد را بیان می‌کنیم.

چرا در زمستان وزن اضافه می‌کنیم؟

چندین دلیل برای افزایش وزن هنگامی‌که دما پایین می‌آید وجود دارد.

•  درون خانه گرم‌ونرم است: پاییز و زمستان فصول گرم‌ونرم سال در خانه هستند. در بسیاری از نواحی، هوا بسیار سرد می‌شود، بنابراین افراد راحتی اتاق نشیمن و ماندن در زیر پتو را ترجیح می‌دهند. وقتی هوا سرد است، چشم‌پوشی از فعالیت‌هایی مثل دویدن یا دوچرخه‌سواری آسان است و رفتن به باشگاه تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

•  نوسانات فصلی: ممکن است باورش سخت باشد، اما این‌که ما در فصول سرد نسبت به بهار و تابستان بیشتر غذا می‌خوریم حقیقت دارد. مقالۀ منتشرشده در مجلۀ اروپایی تغذیۀ بالینی نوسانات فصلی در مصرف کالری، ورزش و وزن را مورد مطالعه قرار داد. افراد در زمستان نسبت به بهار روزانه ۱۰۰ کالری بیشتر مصرف می‌کنند. به‌علاوه، چربی اشباع بیشتری هم مصرف می‌کنند. پژوهش‌گران همچنین دریافته‌اند که میزان فعالیت افراد در زمستان پایین‌ترین حد ممکن است و با دمای بیرون مرتبط است.

مصرف بالای کالری + ورزش کمتر = افزایش وزن زمستانی

پس چگونه می‌توانیم از افزایش وزن در طول ماه‌های تاریک و سرد سال جلوگیری کنیم؟

•  برای آشپزی وقت بگذارید: می‌دانیم پیداکردن زمانی در برنامۀ شلوغتان برای آماده‌کردن غذای مناسب سخت است، اما شاید ما بتوانیم شما را برای صرف زمان بیشتری در آشپزخانه متقاعد کنیم. پژوهش‌گران در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور پژوهشی در مورد این‌که آیا پخت غذا در خانه با کیفیت بهتر در رژیم غذایی و کاهش وزن موثر است انجام دادند. آن‌ها دریافتند افرادی که چندین بار در هفته غذا می‌پزند، کالری، شکر و چربی کمتری نسبت به آن‌هایی که اغلب بیرون غذا می‌خورند دریافت می‌کنند. بنابراین، قطعاً صرف زمانی در جمعه برای آماده کردن نهار برای هفتۀ بعد ارزش دارد.

•  تصمیم‌های هوشمندانه بگیرید: رژیم غذایی متعادل در طول فصول سرد به این معنا نیست که تنوع غذایی نداشته باشد. غذهای خوش‌طعم و رنگی زیادی وجود دارند که می‌توانند به زمستان شما جان ببخشند. هنگام تصمیم‌گیری درمورد وعده‌های غذایی، تصمیم عاقلانه بگیرید و اطمینان حاصل کنید مقدار مناسبی از پروتئین را در طول روز مصرف می‌کنید. همچنین، منابع سرشار از فیبر، کربوهیدرات و چربی‌های باکیفیت بالا را انتخاب کنید. اگر هوس غذای مضر کردید، به یاد داشته باشید افرادی که به‌طور مناسب غذا می‌خورند، می‌توانند گهگاهی خود را به غذایی ناسالم مهمان کنند، پس گاهی‌اوقات یک تکه شکلات را از خودتان دریغ نکنید.

•  بیرون بروید: دویدن در ماه‌های سرد زمستان (و همچنین ورزش‌های دیگر) درحقیقت نسبت به دویدن در تابستان کالری بیشتری می‌سوزاند. دلیل آن به بافت چربی مرتبط است. در بدن انسان دو نوع بافت چربی وجود دارد: سفید و قهوه‌ای. بدن چربی اضافی را به شکل انرژی پنهان در بافت چربی سفید ذخیره می‌کند. این بافت با چاقی مرتبط است. از طرفی دیگر، بافت چربی قهوه‌ای از طریق اکسیداسیون اسیدهای چربی می‌تواند گرما تولید کند. بدن مثل اجاق گرم می‌شود. در گذشته، این تصور وجود داشت که تنها نوزادان بافت چربی قهوه‌ای برای محافظت دربرابر هیپوترمی دارند. امروزه می‌دانیم که بزرگسالان هم سلول‌های چربی قهوه‌ای فعال دارند. ورزش مداوم در سرما می‌تواند بافت چربی قهوه‌ای را فعال کند و سوخت‌و‌سوز را افزایش دهد.

•  خواب خود را افزایش دهید: از لحاظ علمی ثابت شده است افرادی که به مقدار کافی نمی‌خوابند وزن اضافه می‌کنند (اگرچه تحقیقات در مورد علت افزایش وزن قطعی نیستند). در زمستان، بدن به خواب بیشتری احتیاج دارد، که دلیل آن کمبود نور خورشید است. در حضور تاریکی، بدن هورمون ملاتونین ترشح می‌کند. این هورمون چرخۀ خواب و بیداری را تنظیم می‌کند و شما را خسته می‌کند. به بدن خود گوش کنید و در طول ماه‌های سرد سال بیشتر در رخت‌خواب بمانید.

۴.۲۰ میانگین امتیازدهی (۸۳% امتیاز) - ۵ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

+ چهل شش = 50