نوشتن رازها موجب سلامتی ذهن می‌شود

۰

اگر بدانید یک خودکار و کاغذ ساده چه کمکی به سلامت ذهن شما می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوید. اکثر ما در زندگی کارهایی انجام داده‌ایم که ترجیح می‌دهیم راجع‌به آن‌ها صحبت نکنیم یا آن‌ها را به‌طور کلی از زندگی‌مان حذف کنیم. اما با این‌که این مشکلات را پنهان می‌کنیم، آن‌ها به مغز آسیب می‌رسانند. نوشتن و بیان‌کردن این مشکلات برروی کاغذ می‌تواند راه‌حل ساده‌ای برای بهبود سلامت ذهن باشد.

نگه‌داشتن رازها موجب آسیب رساندن به مغز می‌شود

بر طبق گفتۀ یک جراح مغز و اعصاب، پوستۀ جلوی مغز محلی برای تصمیم‌گیری‌ها و افکار پیچیده است. وقتی شما رازی را در ذهن نگه می‌دارید، عواقب ناگوار آن ‌را هم در ذهن خود تجسم می‌کنید. به‌ همین دلیل است که پوستۀ جلوی مغز به شما می‌گوید نگه‌داشتن راز بد است. نگه‌داشتن رازهایتان سبب پرخاشگری، و در مواقع جدی‌تر، سبب پارانویا می‌شود. وقتی دچار پارانویا می‌شوید، کورتیسول، که هورمونی مربوط به استرس است، ترشح می‌شود. این هورمون تاثیراتی منفی برروی بدن و مغز شما می‌گذارد، مانند تاثیراتی برروی حافظه، سوخت‌وساز بدن و فشارخون.

نوشتن رازها مغز را نجات می‌دهد

دلیل اضطراب ما هنگامی‌که رازها در ذهن ما مخفی می‌شوند این است که ما خیلی سریع به آن‌ها فکر می‌کنیم. مثل یک قطار باربری که با سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت حرکت می‌کند، فکرهای زیادی درمورد عواقب آن‌ها در ذهن شماست، به‌طوری که بدن شما قادر نیست آن‌ را تحمل کند. نوشتن یکی از راه‌حل‌ها کم ‌کردن این افکار است، که موجب می‌شود کمتر به مشکلات و عواقب آن‌ها فکر کنید. اگر این مشکلات را بنویسید، به آن‌ها شکل واقعی می‌دهید و آن‌ها را به روش‌های جدیدتری طبقه‌بندی می‌کنید. با نوشتن درمورد یک واقعۀ ناگوار، راجع‌به آن طرز فکر بهتری پیدا می‌کنید. اگرچه مدرک عینی برای توضیح این پدیدۀ غیرمعمول که برای افراد بسیاری جواب می‌دهد وجود ندارد، نوشتن رازهایمان برروی کاغذ سبب می‌شود آن چیزهایی را که نمی‌دانستیم درک کنیم، زیرا غالباً چیزهای ناشناخته سبب اضطراب‌های بزرگ می‌شوند.

محقق خود باشید

چگونه از طریق نوشتن سلامت ذهن را افزایش دهیم؟ باید توجه داشته ‌باشید که نوشتن نباید به هدف آن‌چه اتفاق افتاده باشد، بلکه بیشتر درمورد احساسات خود درمورد آن اتفاق باید بنویسید. در این رابطه، تحقیقی توسط دکتر جیمز پنبیکر انجام شده که تابه‌حال نتایج مثبتی داشته‌ است. بر طبق این تحقیق، شما باید برای ۴ روز و روزی ۲۰ دقیقه بنویسید.

دستورالعمل‌های نوشتن به ‌شرح زیر است:

۱. برای چهارروز متوالی، روزی بیست دقیقه بنویسید.

۲. عنوان نوشته همان راز شما خواهد بود و باید خیلی شخصی و مهم باشد.

۳. از نوشتن دست نکشید و به املای کلمات، گرامر و علامت‌گذاری هم اهمیت ندهید.

۴. فقط برای خود بنویسید و به قصد اینکه کسی آن متن را بخواند ننویسید.

۵. از نوشتن هرچیزی که شما را عصبانی و ناراحت می‌کند بپرهیزید. وقتی با این مشکل مواجه شدید، از نوشتن دست بکشید و قبل از شروع دوباره نفس عمیقی بکشید.

۶. وقتی شروع به انجام این تمرین می‌کنید، احساس ناراحتی به شما دست می‌دهد و این طبیعی است. پس از چند ساعت این احساسات فروکش می‌کنند.

در این تمرین شما عمیق‌ترین و واقعی‌ترین احساسات خود را درمورد آن‌چه اتفاق افتاده می‌نویسید. این نوشته باید فقط برای خود شما باشد و کسی آن‌ را نبیند. درصورت لزوم، بعد از نوشتن، آن‌ها را پاره کنید و دور بریزید. بعد از چند هفته، شما باید دربارۀ احساسات خود درمورد نوشتۀ قبلی و این‌که این نوشته چگونه به درک بهتر شرایط شما کمک کرده است بنویسید.

۴.۱۴ میانگین امتیازدهی (۸۲% امتیاز) - ۱۴ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

بیست هشت ÷ هفت =