نکاتی کاربردی جهت کاهش حساسیت فصلی

۰

فصل بهار برای بسیاری از افراد علاوه بر فصل شکوفه‌های نو و غنچه‌های رنگارنگ، فصلی همراه با عطسه‌های متوالی، آبریزش بینی، خارش گلو و دیگر علائم آزاردهنده تلقی می‌شود، که فرصت لذت بردن از زیبایی‌های این فصل را از آنها می‌گیرد. با دانستن و به‌کارگیری برخی نکات ساده، می‌توانید میزان حساسیت خود در این فصل را کنترل کنید و کاهش دهید.

راه‌کارهای اولیه

در روزهای گرم و خشک ماه که با وزش باد همراه است، حتی‌الامکان از خروج از خانه بپرهیزید. بیرون رفتن بعد از بارش باران بهترین زمان جهت کنترل و جلوگیری از آلرژی است.

کوتاه کردن چمن ها، کاشت و هرس گل‌های خانگی و دیگر کارهای باغبانی می‌توانند عواملی محرک برای آلرژی فصلی شما باشند.

پاکسازی لباس‌های پوشیده شده در خارج از منزل و استحمام پس از بازگشت به خانه گرده‌های گیاهان را که عامل ایجاد حساسیت فصلی هستند از تن و لباس شما پاک می‌کنند.

بستن در و پنجره‌های خانه در هنگام شب و عدم انجام فعالییت‌های فیزیکی در صبح که در هوا میزان بالاتری از گرده‌های گیاهان وجود دارد راهی دیگر جهت کنترل و کاهش آلرژی به‌شمار می‌آیند.

خانه‌تکانی

خانۀ شما، با وسایل و مبلمان شیک، پنجره‌های درزگیری‌شده و فرش‌های نفیس همانند میدانی از مین‌های آلرژی‌زاست. تحقیقات نشان می‌دهند که آلودگی‌های داخلی تا ۱۰ برابر بیشتر از آلودگی‌های خارجی هستند و تاثیرات شدیدتری نسبت به آلودگی‌های خارج از محیط بر روی ما دارند. با توجه به سپری کردن بخش بیشتری از اوقات روزانه در خانه، تهیۀ لیستی از تمام وسایل و مکان‌هایی (مانند تشک خواب، فرش‌ها، سرویس بهداشتی و حمام و فیلترهای روشویی) که باعث تحریک و ایجاد آلرژی در ما می‌شوند، جهت پاکسازی آنها، امری ضروری محسوب می‌شود.

رژیم غذایی

عادت‌های غذایی نامناسب می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند آسم و حساسیت‌های فصلی شوند. براساس نتایج محققان پزشکی، آنتی‌اکسیدان‌ها – که در مواد غذایی همچون میوه، سبزیجات، انواع مغزها، دانه‌های خوراکی، چای سبز و دیگر نوشیدنی‌ها یافت می‌شود – با تحریک سیستم دفاعی بدن، عاملی موثر در کنترل حساسیت‌های فصلی به‌شمار می‌آیند.

استرس

مواجه با انواع مختلف استرس‌های شغلی، درسی، مسائل خانواده و غیره باعث آزادسازی هورمون‌های استرس در بدن می‌شود. این هورمون‌ها با ارسال سیگنال‌های پی‌درپی به نقاط مختلف بدن، آن‌ها را جهت عکس‌العمل به‌موقع آماده می‌کنند. اگر این اتفاق به‌صورت روزانه و بی‌وقفه و بدون تخلیه روحی و جسمی صورت گیرد، سیستم دفاعی بدن که مسئولیت محافظت از بدن را برعهده دارد به شدت تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. بدیهی است که سیستم دفاعی ضعیف، شانس واکنش مناسب و به‌موقع به عوامل بیرونی و آلرژی‌زا را نخواهد داشت.

مکمل های دارویی

مصرف روزانۀ مولتی‌ویتامین و مکمل‌های معدنی شامل منیزیم، سلنیوم، ویتامین ث، ویتامین ای و ویتامین ب به همراه قرص ضدحساسیت آنتی‌هیستامین، همچنین نوشیدن یک فنجان چای نعناع یا چای بابونه به‌صورت شبانه و قبل از خواب، تاثیر به‌سزایی در کاهش میزان حساسیت فصلی خواهد داشت.

۳.۷۳ میانگین امتیازدهی (۷۵% امتیاز) - ۱۱ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

عرفان عباس‌نژاد

در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

÷ 1 = شش