هشت غذا که با افسردگی مبارزه می‌کنند

۰

تعدادی عوامل سبک زندگی می‌توانند باعث افسردگی شوند، اما موردی که بیشتر از بقیه مورد توجه است، غذایی است که در دهان می گذارید. دکتر شئون تالبوت، بیوشیمی است تغذیه و نویسندۀ «انرژی: هفت روز تا قدرت غایی» می‌گوید: «رژیم غذایی نقش بزرگی را در افسردگی ایفا می‌کند.»

آیا هنگامی‌که غمگین هستید عطش غذاهای چرب، شور و شیرین دارید؟ شما در این مورد تنها نیستید. اما دکتر تالبوت می‌گوید: «اگر غذاهای بهتری مثل پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها تازه و ماهی بخوریم، به‌راحتی عطش غذاهای ناسالم را دور زده و انرژی بیشتر و تمرکز ذهنی بالاتری خواهیم داشت.» آیا باید این غذاهای حال خوب را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید؟

بوقلمون

دنبال راهی جایگزین برای درمان افسردگی می‌گردید؟ بیشتر منابع بدون چربی پروتئین برای شکست دادن افسردگی مفید هستند، اما بوقلمون، به دلیل وجود سطوح بالاتری از یک مادۀ شیمیایی به نام تریپ توفان، صدرنشین این خوراکی‌هاست. دکتر رابین اچ. سی.، آموزگار زندگی، رفتارشناس می‌گوید: «بوقلمون به دلیل داشتن تریپ توفان بهترین غذایی است که می‌شناسیم. این مادۀ شیمیایی تولید سروتونین را، که یک مادۀ شیمیایی طبیعی برای حس خوب است و بدن شما ان را می‌سازد، تحریک می‌کند.»

گردو

بیشتر خشکبار اگر در حد تعادل مصرف شوند، منبع چربی‌های اشباع‌نشدۀ مفید برای قلب و پروتئین هستند. اما در ضمینۀ کاهش نشانه‌های افسردگی، گردو صدرنشین است، چراکه یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا ۳ است. رابین اچ. سی. می‌گوید: «امگا ۳ موجود در گردو سلامت کلی مغز را تقویت می‌کند.»

ماهی چرب

طبق گفتۀ تالبوت، برای تأمین امگا ۳، هیچ منبع غذایی بهتر از ماهی‌های چرب مانند ماهی ماکرل (خال مخالی), ماهی آبی، سالمون وحشی و تُن نیست. وی اضافه می‌کند اسیدهای چرب موجود در این ماهی‌ها نه‌تنها دارای مواد خاص قدرت بخش مغز برای مبارزه با افسردگی هستند بلکه برای سلامت کلی نیز مفیدند. آن‌ها گردش خون را افزایش می‌دهند، التهاب را کم می‌کنند و ریسک کلی ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورند.

لبنیات کم‌چرب

شیر رقیق (خامه گرفته)، ماست، پنیر کم‌چرب و سایر محصولات لبنی سطح بالایی از ویتامین د، کلسیم و پروتئین دارند. این مواد به دلایل زیادی، ازجمله مبارزه با افسردگی، برای بدن مفید هستند. تالبوت عقیده دارد که لبنیات کم‌چرب غنی‌ترین منابع غذایی دو مادۀ پرانرژی، کلسیم و ویتامین د، و همچنین پروتئین‌های خاص حاوی حس سلامت و آرامش هستند.

غلات کامل

هنگامی‌که به دنبال غذاهایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند هستید، روی کربوهیدرات‌های سالم و پر فیبر که در غلات کامل وجود دارند تمرکز کنید. در این صورت می‌توانید به شکل هم‌زمان حس خوبی داشته باشید و به بدن خود خدمت کنید. دبی مندل، متخصص مدیریت استرس و نویسندۀ «معتاد استرس» می‌گوید: «کربوهیدرات‌های پیچیده غذاهای فوق‌العاده برای بهبود سریع حال انسان هستند. غلات کامل، برنج قهوه‌ای، جوی دوسر، سیب‌زمینی‌های شیرین و ماکارونی گندم کامل همه گزینه‌های مناسبی هستند. آن‌ها به بدن در آزاد کردن سروتونین کمک می‌کنند.»

چای سبز

تالبوت می‌گوید: «محققان می‌دانند چای سبز منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است، اما ویژگی‌های ضدافسردگی‌اش را می‌توان به آمینواسیدی به نام تینیم نسبت داد.» وی اضافه می‌کند: «تینین آمینو اسیدی است که به‌طور طبیعی در برگ‌های چای وجود دارد و برای علاقه‌مندان به چای خواص آرام‌بخش و ضد استرس دارد. دریافت کافئین در طرفداران قهوه (که تینین دریافت نمی کنند) باعث تنش می‌شود، که برعکس آرامش و هوشیاری معمول نمایشان افرادی است که چای می‌نوشند.

زردچوبه

اگر احساس افسردگی می کنید، این ادویۀ شادی‌بخش که در بسیاری از غذاهای هندی و آسیایی یافت می‌شود، علاوه بر مزیت‌های فراوانش راه بسیار خوبی برای بهبود روحیه‌تان است. به گفته‌ی تالبوت، زردچوبه به دلیل فعالیت‌های ضدالتهابش می‌تواند یکی از «ادویه‌های زندگی» باشد. زردچوبه که در غذاهای هندی و تایلندی استفاده می‌شود حاوی ترکیب‌های فعال ترمرنوس  و کارکیومیندوس است که با سلامت ارتباط وسیعی دارند.

شکلات تلخ

آیا شکلات می‌تواند در دستۀ غذاهایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند قرار گیرد؟ عقاید نوین نشان می‌دهند طیف شکلات‌های تلخ می‌توانند در این زمره قرار گیرند. مندل می‌گوید: «شکلات تلخ به آزادسازی سروتونین کمک و سیستم قلبی عروقی را آرام می‌کند. به یاد داشته باشید که شکلات تلخ کالری بسیار بالایی دارد (حدوداً ۱۵۰ کالری در هر ۳۱ گرم)، بنابراین تنها گاهی قطعۀ کوچکی شکلات تلخ بخورید.»

۳.۶۷ میانگین امتیازدهی (۷۵% امتیاز) - ۳ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

پانیذ بهمنی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، ویراستاری فرهنگ واژگان انگلیسی به فارسی «استاندارد» را برعهده داشته‌ است.

پاسخ دهید

شصت چهار − 60 =