هفت راهکار برای ساده‌کردن زندگی

۰

امروزه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن مصرف به اوج خود رسیده است. هرچه پول بیشتر، خانه بزرگ‌تر و حتی دوستان بیشتری داشته باشیم، در جامعه موفق‌تر محسوب می‌شویم. چه اتفاقی افتاده است؟ آیا این مصرف‌گرایی باعث افزایش سلامت روان ما شده ‌است؟ پاسخ منفی است. ساده زیستن باعث می‌شود طرز تفکر، احساس و حرکت ما در جهان تغییر کند. در ادامه، ۷ راه برای ساده‌تر کردن زندگی را مطرح می‌کنیم. به امید این‌که بتوانید شرایط بهتری برای خوشحالی و سلامت خود فراهم کنید.

۱. افکار منفی را رها کنید

انسان‌ها زمان زیادی را صرف افکار منفی می‌کنند، افکاری که هیچ فایده‌ای ندارند و به بهبود زندگی ما هیچ کمکی نمی‌کنند. درحالی‌که ما مجبوریم با احساسات منفی خود کنار بیاییم، افکار منفی بسیار خطرناک‌تر هستند، زیرا می‌توانند به‌سرعت رشد کنند. افکار منفی جز این‌که درنهایت باعث افسردگی و ناراحتی می‌شوند هیچ کاری نمی‌کنند. ما قادریم افکار خود را کنترل کنیم. افکار منفی را کاهش دهید و یاد بگیرید دیگران را ببخشید و همچنین به نکات مثبت زندگی بیشتر توجه کنید.

۲. زمان تماشاکردن تلویزیون و … را کاهش دهید

ما اغلب ساعات زیادی از روز را با چشمان گرد صرف خیره‌شدن به صفحات تلویزیون و کامپیوتر می‌کنیم، مخصوصا افرادی که از کامپیوتر برای کارکردن استفاده می‌کنند. اگرچه تلویزیون و ویدئوهای یوتیوب روش‌های خوبی برای دوری از یکنواختی زندگی هستند، افراط در آن‌ها تاثیر بدی بر روی طرز فکر و طرز برخورد شما می‌گذارد. به جای آن، می‌توانید وقت خود را صرف کارهای مفیدتر و مولدتری کنید.

۳. از جملات پوچ کم‌تر استفاده کنید

این به این معنی نیست که حرف نزنید! بلکه متوجه نوع جملاتی که از دهانتان بیرون می‌آید باشید. آیا این جملات صادقانه، بامعنی و مثبت هستند؟ یا صرفا به قصد غیبت، تنفر یا حسادت زده ‌می‌شوند؟ ما کامل و بی‌نقص نیستیم، اما باید سعی کنیم در استفاده از کلمات بی‌فایده زیاده‌روی نکنیم. حرف‌های پوچ را حذف کنید. کیفیت همیشه بهتر از کمیت است.

۴. زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید

علی‌رغم درنظرگرفتن نکات مثبت شبکه‌های اجتماعی، این‌که همیشه درجریان زندگی دیگران باشید خوب نیست. گاهی‌اوقات وقتی زندگی به وفق ما نیست، زندگی خودمان را با زندگی دیگران مقایسه می‌کنیم، ولی فراموش می‌کنیم که در واقع در حال مقایسۀ کل زندگی خود با بخش‌های برجستۀ زندگی دیگران هستیم. بنابراین، با کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به سلامت عقل خود کمک کنید.

۵. بدهی‌های خود را پرداخت کنید

پول برای بسیاری از ما مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد. این رابطۀ ما با پول است که  فقیر یا ثروتمند شدن ما را تعیین می‌کند، با این وجود بیشتر ما رابطۀ سالمی با پول نداریم. اگر بدهی دارید، سعی کنید آن را پرداخت کنید. یک برنامۀ پرداخت ماهانه برای خود درست کنید؛ مهم نیست اگر کوچک باشد. هر قدمی به سوی کاهش بدهی‌ها، هرچقدر هم که کوچک باشد، حس آزادی مالی به شما می‌دهد.

۶. تعداد هدف‌هایی که برای خود تعیین می‌کنید را کاهش دهید

ما، در تلاش برای بهبود زندگی‌، اهدافی برای خود تعیین می‌کنیم که بسیار خوب است، اما داشتن اهداف زیاد مانع دست‌یابی ما به آن‌ها می‌شود، زیرا تمرکز ما برای هرکدام از این اهداف کم می‌شود. با داشتن یک یا دو هدف مهم، تمرکز شما و درنتیجه میزان موفقیت شما بیشتر می‌شود. داشتن اهداف کم‌تر مانع بروز استرس می‌شود و به شما حس نظم می‌دهد.

۷. از انجام چندکار به صورت همزمان پرهیز کنید

انجام کارها باهم می‌تواند سبب استرس و اضطراب و غفلت از زمان حال ‌شود. برای شاد بودن، آگاهی از زمان حال بسیار مهم است. با انجام دادن کارها یکی بعد از دیگری و استراحت کردن دربین آن‌ها، زندگی خود را ساده کنید. این روش انجام کارها برای سلامت جسم و روان شما بسیار مفید است.

۳.۷۱ میانگین امتیازدهی (۷۵% امتیاز) - ۷ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

× شش = شش