ورزش‌ در دوران بارداری

۰

فواید ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری شگفت‌آور است؛ خواب را بهبود می‌بخشد، از دردها می‌کاهد و موجب خوش‌خلقی می‌شود. همچنین، با تقویت ماهیچه‌ها و بالابردن استقامت بدن، شما را برای زایمان آماده می‌سازد و پس از زایمان، خوش‌اندامی شما را راحت‌تر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و مسمومیت بارداری می‌شود. اگر شما به تشخیص پزشک دچار دیابت بارداری هستید، ورزش به شما کمک می‌کند که بیماری را مدیریت کنید و از وخامت آن جلوگیری نمایید.

ورزش آن‌قدر مفید است که انجمن زنان و زایمان آمریکا به تمامی بانوان باردار سالم توصیه می‌کند روزی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به‌آرامی ورزش نمایند و این کار را تمام هفته یا در اکثر روزهای هفته تکرار کنند. ورزش ایده‌آل، بدون ایجاد استرس بی‌مورد، برای شما و کودکتان پمپاژ قلب را بیشتر می‌کند، شما را سرحال نگه می‌دارد، افزایش وزن را مدیریت می‌نماید و ماهیچه‌ها را برای تحمل سختی‌های دوران بارداری و پس از زایمان آماده می‌سازد.

پیش از شروع هر ورزشی، حتماً با پزشک مشورت نمایید. به بدن خود فشار نیاورید و زمانی که احساس درد یا ناراحتی کردید، ورزش را متوقف کنید. قبل از این‌که کفش‌های ورزشیتان را بپوشید و آمادۀ ورزش شوید، اصول ورزش‌های بارداری بی‌خطر را یاد بگیرید یا از کارشناس ورزشی باشگاه‌ها راهنمایی بخواهید.

ورزش‌های زیر برای مادران آینده مناسب است، اما شاید انجام بعضی از این حرکات در نزدیکی زایمان ممکن نباشد.

ورزش‌های هوازی برای مادران آینده

•  پیاده‌روی: پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای بانوان باردار به حساب می‌آید که بدون آسیب به زانو و قوزک پا انجام می‌شود. پیاده‌روی به‌جز یک جفت کفش مناسب، به تجهیزات دیگری نیاز ندارد و انجام آن در طی ۹ ماه بارداری بی‌خطر است.

•  شنا: کارشناسان بهداشت و ورزش، شنا را بهترین و بی‌خطرترین ورزش دوران بارداری می‌دانند، چراکه در این ورزش ماهیچه‌های بدن ورزیده می‌شوند، تورم کاهش می‌یابد، و با وجود وزن بالا، احساس بی‌وزنی به شما دست خواهد داد. این ورزش همچنین برای کسانی که کمردرد خفیفی دارند مفید است.

•  ائروبیک (یا همان «ایروبیک»): حرکات ایروبیک قلب را تقویت و بدن را هماهنگ می‌کنند و اگر شما با بانوان باردار دیگر در کلاس‌های ایروبیک شرکت کنید، از همراهی آن‌ها لذت خواهید برد.

•  دو: دویدن برای تقویت قلب و افزایش استقامت بدن در طی بارداری مفید است. اگر برای اولین بار می خواهید بدوید، از راه‌های کوتاه و سرعت کم شروع کنید.

درضمن، ورزش‌های مناسب برای استقامت و انعطاف بدن مادران شامل یوگا، حرکات کششی و کار با وزنه می‌شود، که همگی به تقویت عضلانی بدن کمک می‌کنند.

۴.۳۰ میانگین امتیازدهی (۸۵% امتیاز) - ۲۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

محدثه طیوری‌خواه

فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان و دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران، هم‌اکنون به تدریس زبان انگلیسی اشتغال دارد.

پاسخ دهید

هفتاد شش + = 85