ورزش و کاهش وزن

۰

آیا دوست دارید بدانید برای وزن کم کردن چند بار در هفته باید ورزش کنید؟ جدا از پاسخ به این سوال، فراموش نکنید که همیشه یک برنامۀ شخصی و هدفمند می‌تواند به شما کمک کند که به نتایج پایداری دست پیدا کنید.

در ابتدا باید گفت بهترین تعداد جلسات ورزشی در طول هفته بستگی به خودتان دارد. این تعداد درواقع تا حد زیادی به بسیاری از عوامل مربوط به وزن و ورزشی که می‌کنید بستگی دارد. بنابراین، این عدد کاملاً شخصی است. برای نمونه، می‌دانیم کسانی که در ورزش‌کردن تازه‌کار هستند کمتر از حرفه‌ای‌ها به ورزش نیاز دارند.

نوع ورزشی که می‌کنید نیز اهمیت زیادی در تعیین این مورد دارد. مثلاً ورزش‌های تنفسی (هوازی) مانند دوچرخه سواری، شنا و دو، با ورزش‌های قدرتی مانند بدن‌سازی و وزنه‌برداری تفاوت دارند. تمام این عوامل مهم هستند و باید پیش از هر پیشنهاد در زمینۀ برنامۀ ورزشی مورد توجه قرار بگیرند. سخت‌ترین کار برای یک مربی تعیین بهترین برنامه برای افرادی است که به او مراجعه می‌کنند.

اگر می‌خواهید وزن خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید، باید اصول زیر را در برنامۀ ورزشی خود بگنجانید و به‌طور پیوسته و منظم به آن‌ها عمل کنید. اولین نکته این است که باید از محدودۀ آرامش خود بیرون آمده و به بدن خود اجازه ندهید که به یک روتین عادت کند. باید بتوانید شدت، مدت و حجم تمرینات ورزشی خود را با تغییر فاصله‌ها، تعداد جلسات، و مدت‌زمان جلسات افزایش دهید. تمرینات تنفسی و قدرتی را با یکدیگر ترکیب کنید و به کارآمدترین ترکیب ممکن دست پیدا کنید. نکتۀ دیگر این است که باید یک جلسۀ مخصوص قدرتی در طول برنامه هفتگی خود داشته باشید که در آن با وزنه‌های آزاد تمرین کنید. به بیان ساده‌تر، هرچه عضلات بیشتری در حجم کلی بدن شما وجود داشته باشد، میزان کالری که در جلسات ورزشی می‌سوزانید بیشتر خواهد بود. سه امر مهم ورزش، خواب و تغذیه اساس رسیدن به وزن ایده‌آل و پایدار را تشکیل می‌دهند. باید هرکدام از این سه را مورد توجه قرار دهید و هرکدام را به‌طور بهینه کنترل کنید. یک قانون بسیار مهم که همۀ افراد باید از آن پیروی کنند این است که هرگز استراحت را از برنامۀ خود حذف نکنید و مطمئن باشید که برنامۀ ورزشی شما به هر شکلی که باشد در طول اجرای آن به استراحت احتیاج دارید. در ابتدا نیز اشاره کردیم که نکات و پیشنهاد‌ها مربوط به تعداد جلسات ورزشی در طول هفته بستگی به عوامل شخصی دارد. در کل ۳ تا ۵ جلسه در هفته، یا به‌بیان‌دیگر، ۳ تا ۵ ساعت تمرین فیزیکی معمولاً نتایج خوبی به‌همراه دارد. تازه‌کارها و همچنین حرفه‌ای‌ها بهترین نتیجه را زمانی می‌گیرند که بین ۳ تا ۴ بار در هفته ورزش ‌کنند. ضمناً، باید یک روز به استراحت اختصاص دهید. باید حداقل یک روز  را بعد از دو روز ورزش پشت‌سرهم استراحت کنید.

فراموش نکنید: خوب بخوابید، غذای سالم بخورید و هوشمندانه ورزش کنید.

۳.۶۷ میانگین امتیازدهی (۷۴% امتیاز) - ۶ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

× 3 = 21