چرا نمی‌توانیم وزن خود را کاهش دهیم (قسمت دوم)

۰

در قسمت اول، سه عامل اصلی عدم موفقیت در کاهش وزن را بررسی کردیم و در این قسمت دو عامل مهم دیگر را شرح خواهیم داد.

۴. تاثیر استرس رو دست کم می‌گیرین

هدف اصلی بدن ما زنده موندنه. بدن به‌دنبال وزن کم کردن نیست و تنها دغدغه‌اش عملکرد درست همۀ اعضاست. بنابراین، گاهی‌اوقات که ما با وزن کم کردن و فعالیت زیاد به بدنمون فشار می‌آریم، شرایط استرس‌زایی به‌وجود می‌آریم و درنتیجه بدنمون سعی می‌کنه از خودش دفاع کنه. البته فقط نقش فعالیت و تغذیه نیست که مهمه، بلکه فاکتورهایی مثل روش زندگی، شغل‌های پرجنب‌وجوش و مسئولیت‌های اجتماعی زمان استراحت کمی برای ما باقی می‌ذارن و همین بدن رو تحت فشار قرارمی‌ده. ضربان قلب اضافی به‌همراه حداقل کالری دریافتی و روش‌های زندگی پراسترس اجتناب‌ناپذیر می‌تونه کورتیزون بدنتون رو افزایش بده. کورتیزون هورمون استرس بدنه، که به بدنتون علامت می‌ده که به حالت تلاش برای زنده موندن دربیاد! اما وقتی که سرعت کاهش وزنمون کم می‌شه و بیشتر تلاش می‌کنیم تا لاغر شیم، بدنمون هم مصرانه‌تر از خودش دفاع می‌کنه و دربرابر کاهش وزن مقاومت می‌کنه. وقتی که بدن تحت فشاره، خودش رو با کاهش متابولیسم و تغییر عملکرد هورمون‌ها با شرایط تطبیق می‌ده و درنتیجه تلاش ما برای کاهش وزن بی‌نتیجه می‌مونه.

 راه حلش اینه که وقتی رژیم می‌گیرین، روزهایی رو زنگ تفریح در نظر بگیرین و مقداری کالری بیشتری مصرف کنین تا به کاهش هرگونه تطبیق هورمونی کمک کنین و فشار و استرس ناشی از محدودیت‌های رژیمی رو از روی بدنتون بردارین. فراموش نکنین برای خودتون وقت بذارین. به فعالیت‌های آرام‌بخشی مثل یوگا، مدیتیشن، خواب بیشتر و نفس عمیق کشیدن هم اهمیت بدین.

۵. رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

فراموش نکنین که رمز موفقیت ثابت‌قدم موندنه. رویکرد افراطی «همه یا هیچ» روش مناسبی برای وزن کم کردن نیست! اکثر مردم به‌صورت متمرکز و خیلی جدی مراقب فعالیت و تغذیۀ خودشون برای مدتی هستن و بعد از چند هفته از مسیر خارج می‌شن. این روش معمولاً روش پایداری نیست. افرادی که علی‌رغم وجود مشکلات دائماً در تلاش برای کاهش وزن هستن موفق‌تر خواهند بود. درنتیجه، خیلی به خودتون سخت نگیرین. هر روز سعی‌تون رو بکنین تا خوب ورزش کنین (و البته از مقدار کم شروع کنین). روی تغذیۀ خودتون تمرکز داشته باشین. شاهد پیشرفت خودتون باشین و سعی کنین برنامه‌تون رو به بهترین نحو دنبال کنین تا به نتیجۀ دلخواه برسین.

۴.۶۴ میانگین امتیازدهی (۹۱% امتیاز) - ۱۱ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

شکیبا غیاثی

کارشناس رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی (دانشگاه شهید بهشتی) است.

پاسخ دهید

+ 59 = 60