پنج نکته برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن

۰

در دیابت نوع ۲، که رایج‌ترین نوع دیابت است، پیشگیری حرف اول را ‌می‌زند. پیشگیری از دیابت، به‌خصوص زمانی که افراد با علائم خطر ابتلا به دیابت همچون اضافه وزن و بیماری وراثتی دیابت مواجه می‌شوند، در اولویت قرار می‌گیرد. پیشگیری از دیابت به اندازۀ خوردن غذای سالم، فعالیت جسمانی و کاهش وزن اضافی ضروری است و هیچ‌گاه برای شروع آن دیر نیست. چند تغییر جزئی در سبک زندگی از عوارض جانبی دیابت همچون اختلالات عصبی، کلیوی و قلبی جلوگیری می‌کند. در ادامه، تازه‌ترین نکات پیشگیری از دیابت، که توسط انجمن دیابت آمریکا توصیه شده‌اند، را یادآور خواهیم شد:

از جمله فواید فعالیت جسمانی منظم کاهش وزن، کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین است، که میزان قند خون در بدن را تنظیم می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش هوازی، حرکات مقاومتی و برنامه‌های آمادگی جسمانی که ترکیبی از هر دو هستند به کنترل دیابت کمک می‌کنند. برنامه‌های آمادگی جسمانی با بهبود کنترل قند خون خطر ابتلا به دیابت وبیماری قلبی را کاهش می‌دهند و با کمک در کم کردن اشتها، کاهش وزن را تسریع می‌بخشند.

غذاهای غنی در فیبر همچون میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات سبوس‌دار، آجیل و دانه‌ها بسیار مفید هستند. گرچه هنوز راز معجزۀ غلات سبوس‌دار در کاهش خطر ابتلا به دیابت و حفظ میزان قند خون کشف نشده است، تلاش کنید که مصرف مواد غذایی غنی در غلات سبوس‌دار همچون انواع نان کامل و ماکارونی سبوس‌دار را در لیست غذایی خود قرار دهید.

 در صورت اضافه وزن، پیشگیری از دیابت بسته به کاهش وزن است. هر کیلو کاهش وزن سلامتی را بهبود می‌بخشد. شرکت‌کنندگان در یک مطالعۀ تحقیقاتی که ۷ درصد از وزن اولیه خود را کم کرده و به‌صورت منظم ورزش کرده بودند  خطر ابتلا به دیابت را تا سقف ۶۰ درصد کاهش دادند.

هرچند رژیم‌های غذایی مرسوم همچون رژیم‌های با کربوهیدرات کم یا رژیم‌های تنظیم‌کنندۀ قند خون در ابتدا به کاهش وزن کمک می‌کنند، این رژیم‌ها تاثیر طولانی‌مدت به‌سزایی در پیشگیری از دیابت ندارد. حذف یا کم‌کردن یک گروه غذایی خاص از رژیم غذایی مانع از دریافت مواد مغذی لازم در بدن می‌شود. درعوض، ترکیب غذایی متنوع می‌بایست در برنامۀ غذایی سالم قرار گیرد.

انجمن دیابت آمریکا تحت شرایط زیر آزمایش خون را توصیه می‌کند:

  • سنتان ۴۵ یا بالاتر باشد و اضافه وزن داشته باشید.
  • سنتان کمتر از ۴۵ سال باشد، اضافه وزن داشته باشید و عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همچون سبک زندگی کم‌تحرک  یا دیابت ارثی در شما مشاهده شود.

سوالات و دغدغه‌های خود در رابطه با پیشگیری از دیابت را با دکتر خود درمیان بگذارید. بسته به پیشینۀ پزشکی شما و عوامل دیگر، دکترتان پیشنهادهای دیگری را در اختیارتان خواهد گذاشت.

۳.۲۰ میانگین امتیازدهی (۶۵% امتیاز) - ۱۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

رویا جعفری

فارغ‌التحصیل کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه سراسری ارومیه، هم‌اکنون مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

پاسخ دهید

+ شصت سه = 72