پوکی استخوان در مردان

۰

خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. همین امر سبب شده است مردان کمتر به فکر پیشگیری و یا درمان این مشکل باشند. در این نوشته به عواملی که سبب به وجود آمدن پوکی استخوان می‌شود می‌پردازیم و چند راه‌حل پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعات نشان می‌دهند ۲۰ درصد از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. تا سال ۲۰۵۰، تعداد مردانی که تا ۷۰ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند دو برابر خواهد شد. اما خبر خوش این است که با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

بدن ما دائم در حال ساختن استخوان‌های تازه است. با گذر زمان و افزایش سن، میزان استخوانی که در بدن از بین می‌رود بیش از میزان استخوانی می‌شود که توسط بدن ساخته می‌شود و این حالت می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. هرچه در سنین پایین‌تر تراکم استخوان بیشتری تولید کرده باشیم، در بزرگ‌سالی با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد. بااین‌حال، عوامل دیگری نیز در به وجود آمدن این بیماری تأثیرگذارند. بعضی از عوامل به سبک زندگی برمی‌گردند و بعضی به ژنتیک. مردان در سنین بالاتر کمتر از زنان دچار پوکی استخوان می‌شوند. همچنین آسیایی‌ها و قفقازی‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. سابقۀ خانوادگی نیز می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. افرادی که جثه‌های کوچکی دارند، استخوان‌های کمتری دارند و بیشتر در معرض این بیماری هستند. کاهش هورمون‌های جنسی نیز می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. این کاهش در مردان آهسته‌تر از زنان رخ می‌دهد و درنتیجه آن‌ها کمتر در معرض خطر هستند. بااین‌حال، درمان سرطان پروستات تا حد زیادی تستسترون را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین، فعالیت بیش‌ازاندازۀ تیروئید نیز می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. در رژیم غذایی نیز کمبود کلسیم منجر به این بیماری می‌شود. فعالیت کم، سیگار و مشروبات الکلی نیز تأثیر زیادی دارند. استرس نیز مادر همۀ بیماری‌هاست و در اینجا نیز نقش مهم خود را ایفا می‌کند.

برای پیشگیری از پوکی استخوان، دو مورد را باید مدنظر داشت. اول این‌که فعالیت جسمانی زیاد و ورزش در این زمینه مفید هستند. دوم این‌که رژیم غذایی را حتما باید کنترل کرد.

از این غذاها دوری‌کنید:

  • نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار حاوی فسفریک اسید
  • قهوه و سودای کافئین دار
  • غذاهای فرآوری شدۀ حاوی سدیم
  • گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • فست فود
  • غذاهای کنسرو شده
  • محصولات پخته‌شده مثل نان آماده

این غذاها را حتما بخورید:

  • خوراکی‌های حاوی کلسیم مانند لبنیات، سبزی‌ها، ساردین و یا قزل‌آلای بااستخوان، نوشیدنی‌های غنی‌شده با کلسیم
  • خوراکی‌های حاوی منیزیم مانند ماهی، بقولات، آجیل و حبوبات
  • خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های ب و د مثل شیر، ماهی‌ها، برنج، تخم‌مرغ، کاهو، کلم، پاستا، سیب‌زمینی، موز و پنیر
  • ویتامین k، اسیدهای چرب حاوی امگا ۳ و پروتئین نیز تأثیر زیادی در پیشگیری از پوکی استخوان‌ دارند، که در اکثر خوراکی‌های ذکرشده وجود دارند. رژیم غذایی خود را با این ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی کنید و فراموش نکنید فعالیت زیاد و ورزش نیز می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان کمکتان کند.
۳.۳۳ میانگین امتیازدهی (۷۰% امتیاز) - ۳ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

− نه = یک