چهار راه‌کار در مصاحبه‌های شغلی برای حفظ آرامش

۰

مدیر استخدام اسم شما را صدا می‌زند و ناگهان قلب شما به تپش می‌افتد. عرق سرد از پیشانی شما جاری می‌شود، احساس می‌کنید پیراهنتان به پشتتان چسپیده و کف دست‌هایتان خیس شده است. مصاحبه‌کننده از شما سوالاتی می‌پرسد و صدایتان آنقدر می‌لرزد که نمی‌توانید به‌درستی به آن‌ها پاسخ دهید. در این مواقع، چگونه می‌توانید بر استرس خود غلبه کنید؟ در این مطلب، به نکاتی کارآمد می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید.

۱. آماده شوید

قبل از رفتن به مصاحبه، زمانی را به آماده کردن خود اختصاص دهید. از دوستان یا افراد خانواده بخواهید سؤالات متداولی را که در جلسه‌های مصاحبهٔ شغلی پرسیده می‌شوند با شما تمرین کنند. این آماده‌سازی اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد و احتمال این‌که مصاحبه‌کننده شما را با سوالاتی ناآشنا غافلگیر کند کمتر می‌شود. تمرین کردن باعث آمادگی شما می‌شود. قبل از رفتن به مصاحبه، درمورد جواب‌هایی که باید به مصاحبه‌کننده بدهید فکر کنید، سپس این جواب‌ها را روی کاغذ بنویسید. با صدای بلند از روی آن‌ها بخوانید، سپس بدون نگاه کردن به کاغذ آن‌ها را بگویید. آن‌قدر تمرین کنید تا بتوانید بدون نگاه کردن به کاغذ جواب‌های خود را به‌راحتی بگویید. اگر جواب‌ها را برای شخص دیگری بگویید و از آن‌ها بازخورد بگیرید، این تمرین نتیجهٔ بهتری می‌دهد.

۲. تصویرسازی کنید

خود را در جلسهٔ مصاحبه درحالتی تصور کنید که دارید به‌درستی پیش می‌روید و به همهٔ سوال‌ها پاسخ درست می‌دهید. حتی می‌توانید یک قدم فراتر بگذارید و «تختهٔ آرزوها» برای خود درست کنید. این تخته به شما کمک می‌کند خود را درحالی‌که بسیار موفق هستید در آن شغل تصور کنید. تختهٔ آرزوها ترکیبی از عکس‌هایی از علایق و آرزوهای شماست که به‌عنوان منبع الهام و انگیزه طراحی می‌شود. این وسیلهٔ بسیار مؤثر، که قانون جذب را برای رسیدن به اهداف به کار می‌گیرد، توسط افراد معروفی نظیر جیم کری، آلن دجنرس و اپرا وینفیری تأیید شده است. این تخته یک روش هدف‌گذاری و تحول زندگی است. بیانی بصری از تمام چیزهایی است که شما دوست دارید در زندگی خود حاضر ببینید. طبق قانون جذب، چیزهایی که شما بیشتر راجع‌به آن‌ها فکر می‌کنید به سمت شما کشیده می‌شوند، پس درست کردن این تخته موجب تمرکز شما روی اهداف حال و آینده می‌شود و به شما کمک می‌کند وقت و انرژی خود را برروی موقعیت‌ها و شرایطی بگذارید که می‌خواهید در زندگی شما رخ دهند.

۳. نفس بکشید

وقتی احساس اضطراب دارید، نفس‌های کوتاه و تند می‌کشید، اما  در این مواقع نفس‌های عمیق و آرام بسیار مهم است. وقتی با شرایط خطرناک مواجه می‌شویم، بدن ما به حالت «مبارزه یا فرار» در می‌آید و در این شرایط، بدن با عرق‌کردن و ضربان قلب بالا واکنش نشان می‌دهد. برای غلبه بر این حالت، باید نفس‌های عمیق و کنترل‌شده بکشید.

۴. از فردی باتجربه کمک بگیرید

یک فرد باتجربه می‌تواند درمورد سؤالات مصاحبه و نگرانی‌هایتان درمورد رویهٔ استخدام به شما کمک کند. او قادر است از دیدگاهی بی‌طرف به شما توصیه‌هایی مفید بکند و به شما کمک کند در زندگی خود به تعادل برسید.

 

۴.۱۰ میانگین امتیازدهی (۸۱% امتیاز) - ۱۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

3 × = 21