چه کسی بهتر می‌خوابد؟ زنان یا مردان؟

۱

در طول شب بارها از خواب بلند می‌شویم، به گفتۀ محققان نزدیک به بیست‌وهشت بار، اما اغلب به یاد نمی‌آوریم که در طول خواب شیرین شب قبل بی‌قرار بوده‌ایم. اگر گمان می‌کنید بدنتان در طول خواب کاری نمی‌کند، اشتباه می‌کنید. مطالعات نشان داده است مغز انسان در طول خواب همان میزان انرژی مصرف می‌کند که در هنگام بیداری مصرف می‌کند. بنابراین، خوابیدن قطعاً هدردادن زمان نیست و نقش مهمی در فرآیند‌‌های فیزیولوژیکی ایفا می‌کند.

خواب، زمانی که ماهیچه‌هایتان رشد می‌کند

بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی، بدن شما نیاز به استراحت و ریکاوری دارد. رمز ریکاوری مطلوب، خواب است. آیا می‌دانستید این همان زمانی است که ماهیچه‌هایتان رشد می‌کند؟ دلیل آن این است که بدن شما در طول خواب هورمون‌های رشد را آزاد می‌کند. همچنین، این همان زمانی است که روند تجدید سلول‌ها هم آغاز می‌شود. این فرآیند نه‌تنها برای ماهیچه‌های ما بلکه برای استخوان‌ها، پوست، مو و به‌طور اساسی برای همۀ فرآیند‌های احیاکننده در بدن مهم است.

چه کسی بهتر می‌خوابد- زنان یا مردان؟

تحقیقات بی‌شماری بر روی موضوع جنسیت و خواب انجام شده است. یکی از جالب‌ترین آن‌ها یافته‌های جیم هورن است که نشان داد زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند، به‌طور دقیق نزدیک به بیست دقیقه در هر شب. چرا؟ مغز زنان در طول روز نسبت به مردان سخت‌تر کار می‌کند، چراکه آن‌ها مایل به انجام چند کار به‌طور همزمان هستند.

زنان از اختلالات خواب بیشتری رنج می‌برند

اگرچه معمولاً زنان نسبت به مردان نیازمند خواب بیشتر هستند، به همان میزان بیشتر در معرض اختلالات خواب نیز قرار دارند. در کنار استرس و بار مسئولیت بیشتر (مانند کار و خانواده)، هورمون‌ها نقش مهمی در خواب زنان ایفا می‌کنند.

اثرات پنهان کم‌خوابی

اگر می‌خواهید با احساس خوبی از خواب بیدار شوید، باید هرشب هفت تا نه ساعت بخوابید. البته هرکس نیازمند مقدار متفاوتی از خواب است، اما باید به یاد داشته باشید که کمبود خواب می‌تواند اثرات منفی بر روی بدن شما داشته باشد. اگر به‌طور مداوم کم‌خوابی را تجربه کنید، نه‌تنها بیشتر در معرض چاق شدن هستید بلکه نسبت به بیمار‌ی‌ها حساس‌تر هم خواهید بود. چرا؟ سیستم ایمنی در طول خواب از فشار‌های روزمره خلاص می‌شود. محرومیت‌های مزمن خواب به‌علاوه منجر به بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت و اختلالات قلبی-عروقی می‌شود. درضمن، ذهن شما رخداد‌های روز را در طول خواب شب پردازش می‌کند، بنابراین خواب برای سلامت ذهن بسیار مهم است.

غذاهای سالم به خواب شما کمک می‌کنند

آیا می‌دانستید که غذای سالم همچنین می‌تواند خواب شما را بهبود ببخشد؟ غذاهای زیر شامل آمینواسید تریپتوفان هستند، که عملکرد هورمون ملاتونین را بالا می‌برد. اگر می‌خواهید بعد از فعالیت بدنی طولانی بهتر بخوابید، غذاهای زیر می‌تواند به شما کمک کند.

  • یک مشت بادام زمینی
  • یک لیوان شیر گرم و عسل
  • ساندویچ پنیر
  • کمی سالاد با تن ماهی
  • ماهی قزل‌آلا

مراقب باشید هرگز با معدۀ پر به رختخواب نروید! غذاهای زودهضم بخورید و شامتان را سه ساعت قبل از درازکشیدن برای خواب تمام کنید. چرا؟ چون وقتی که می‌خوابید، معده و رودۀ شما فرایند هضم‌کردن را به‌شدت شروع می‌کنند، که باعث می‌شود خواب عمیق و آرام را فراموش کنید.

۴.۰۰ میانگین امتیازدهی (۸۰% امتیاز) - ۱۰ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صبا ویسی

در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

۱ دیدگاه

پاسخ دهید

نه × یک =