چگونه سحرخیز شویم؟

۰

بیشتر ما مجبوریم برای بیدار شدن چندین ساعت زنگ‌دار و موبایل بالای سر خود بگذاریم و با این‌وجود باز هم نمی‌توانیم به‌موقع از خواب بیدار شویم. چیزی که همۀ ما می‌دانیم ولی کمتر از آن بهره می‌بریم این است که ساعات اولیۀ صبح ساعات طلایی روز ما هستند. این ساعت‌ها آرام و خالی از حواس‌پرتی‌های معمول هستند و یکی از کمیاب‌ترین وقت‌هایی که شما می‌توانید تمام آن را صرف خود کنید. اما سخت‌ترین قسمت کار سحرخیز شدن است. سحرخیزی تغییری نیست که یک‌شبه رخ دهد. همچنین، سحرخیزی از ابتدای تولد در ژنتیک ما وجود ندارد. در این مقاله، راه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که توسط آن‌ها می‌توانید بر خواب خود غلبه کرده و از یک فرد شب‌زنده‌دار به انساتی سحرخیز تبدیل شوید.

۱. ساعت زنگ‌دار خود را در نقطۀ دوردستی قرار دهید.

فکر این‌که صبح‌ها آن ساعت زنگ‌دار سمج، به‌جای این‌که کنار تخت شما باشد، در آن‌سوی اتاق باشد آزاردهنده است. اما این دقیقا همان چیزی است که شما برای بیدار شدن به آن نیاز دارید. گذاشتن ساعت در سوی دیگر اتاق، یا حتی در دستشویی، به شما کمک می‌کند که کاملا از خواب بیدار شوید، چون لحظه‌ای که شما از رخت‌خواب بلند می‌شوید و شروع به راه‌رفتن می‌کنید، دیگر سخت است که دوباره به خواب بروید.

۲. از نور استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند نور همان چیزی است که بدن برای فعال کردن ساعت درونی خود به آن احتیاج دارد. در تابستان، که هوا زود روشن می‌شود، پرده‌های اتاق خود را کنار بزنید تا با نور خورشید بیدار شوید. در زمستان، که صبح زود هوا هنوز هم تاریک است، وقتی بیدار می‌شوید، همۀ چراغ‌ها را روشن کنید تا بدن شما آمادگی مقابله با روز را پیدا کند.

۳. به خودتان جایزه بدهید.

بچگی خود را به‌یاد بیاورید، آن زمان که صبح‌ها فقط برای خوردن صبحانه و تماشای کارتون از خواب بیدار می‌شدید. زمانی‌که مغز خواب‌آلود شما متوجه می‌شد که تلویزیون در حال پخش کارتون است، بلافاصله از رخت‌خواب جدا می‌شدید تا خود را به تلویزیون برسانید. حالا که بزرگ شده‌اید، همان حقه را برای خود به‌کار ببرید. مثلا، اگر یک صبحانۀ خاص  را دوست دارید، از آن به عنوان پاداشی برای بیدار شدن استفاده کنید.

۴. برای سحرخیزی آماده شوید.

ممکن است شب که به خواب می‌روید، با خود بگویید فردا زود از خواب بیدار می‌شوم، اما اگر نیمه‌شب بخوابید، هرگز ممکن نیست که بتوانید چنین کاری را انجام دهید. بیشتر بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند، پس زمان خوابیدن خود را با زمان جدید بیدار شدنتان تنظیم کنید. نکتۀ مهم: سعی نکنید که کمتر بخوابید؛ کاهش زمان خواب عواقبی مثل افزایش وزن، آشفتگی ذهنی و کم شدن حافظه را به‌دنبال دارد.

۵. عادت سحرخیزی را در خود ایجاد کنید.

هرروز، حتی در روزهای تعطیل، ساعت زنگ‌دار خود را در یک زمان ثابت تنظیم کنید. برای آن دسته افراد که صبح‌های جمعه می‌خوابند، این پیشنهاد ممکن است در وهلۀ اول پیشنهاد خوبی به‌نظر نرسد، ولی تا زمانی‌که بدن شما خواب کافی داشته باشد، به‌طور طبیعی (بدون ساعت زنگ‌دار) می‌تواند عادت سحرخیزی را در خود ایجاد کند. اگر صبح‌های زود کاری برای انجام دادن ندارید، ورزش کنید یا کارهای موردعلاقۀ دیگر خود را انجام دهید.

۳.۸۹ میانگین امتیازدهی (۷۸% امتیاز) - ۹ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

زهرا بختیاری پور

دانشجوی مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است.

پاسخ دهید

یک × سه =