کاهش میزان کالری راه مناسبی برای لاغر شدن نیست

۰

شاید برای شما هم پیش ‌آمده باشد که با دیدن خود در یک عکس یا در آینه ناگهان تصمیم گرفته باشید رژیم بگیرید و لاغر شوید. بیشتر مردم رژیم‌های این‌چنینی را با کاهش میزان کالری روزانۀ خود آغاز می‌کنند.

این کار اگر به‌طور صحیح و به‌اندازه انجام نشود، می‌تواند باعث بروز آسیب‌هایی به بدن شود و این مسئله زمانی آشکارتر می‌شود که افراد با وزن بالا سعی می‌کنند برای لاغر شدن از ورزش‌هایی مانند دویدن استفاده کنند. ‫حتی دوندگان حرفه‌ای گاهی تصمیم می‌گیرند میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهند، اما همۀ ما می‌دانیم که دویدن با وزن بالا به‌خودی‌خود می‌تواند به  عضلات و استخوان‌ها فشار بیاورد.

اگر بدن شما به مصرف روزانه ۳۰۰۰ کالری عادت داشته باشد و ناگهان این میزان را به نصف برسانید، بدن شما گیج می‌شود و فرآیند ذخیره کردن غذا به‌صورت چربی آغاز می‌شود. این فرایند مربوط به زمانی است که انسان‌های نخستین به مدت طولانی نمی‌توانستند غذا پیدا کنند و هرگاه چیزی پیدا می‌کردند، بدن آن‌ها مقدار غذای زیاد را که آن‌ها مصرف می‌کردند به‌صورت چربی برای گرسنگی‌های طولانی ذخیره می‌کرد. این همان اتفاقی است که با کاهش ناگهانی کالری در بدن شما رخ می‌دهد. تک‌تک لقمه‌هایی که می‌خورید به‌صورت چربی یا مواد قابل‌استفاده دیگر در بدن ذخیره می‌شوند.

برای دوندگان، مشکلی که ایجاد می‌شود این است که انرژی لازم برای دویدن که از طریق کالری‌ها تأمین می‌شود کاهش پیدا می‌کند و فشار واردشده به عضلات، استخوان‌ها و تاندون‌ها بیشتر می‌شود. درنتیجه احتمال آسیب دیدن نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌جای این کار، بهتر است سعی کنید کالری بیشتری بسوزانید، چراکه عضلات بافت‌های متابولیک بدن هستند و این یعنی سازوکار آن‌ها به انرژی نیاز دارد.

هنگام کاهش شدید کالری، بسیاری از غذاهای مفید را کنار می‌گذاریم. کافی است تصور کنید چه میزان از مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را به هنگام رژیم گرفتن از برنامۀ غذایی خود کنار می‌گذارید. به‌علاوه، با کاهش غلط غذا، مرتباً گرسنگی به شما فشار می‌آورد و پیش از آن‌که متوجه شوید، نه‌تنها دوباره به همان مقدار غذای قبل برگشته‌اید، بلکه چندین وعده بیش‌ازحد نیز غذا خورده‌اید. بنابراین بهتر است از روش سالم‌تری برای لاغر شدن استفاده کنید. روشی که علاوه بر ساده‌تر بودن، این قابلیت را دارد که به شکل عادت دربیاید و تا آخر عمر هرروز از آن استفاده کنید.

بهتر است مصرف روزانۀ خود را بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری کاهش بدهید و سعی کنید به‌جای مصرف کمتر کالری، مقدار بیشتری از آن را هنگام ورزش کردن بسوزانید. با این میزان کاهش، اولاً بدنتان آسیب نمی‌بیند و ثانیا تلاشی که برای سوزاندن بیشتر کالری می‌کنید باعث می‌شود کیفیت ورزش کردنتان نیز ارتقا پیدا کند و این خود رضایت خاطر و سلامتی بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

۳.۷۵ میانگین امتیازدهی (۷۶% امتیاز) - ۴ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

پنج + 5 =