کنار آمدن با شرایط سخت

۰

آیا از شرایط دشوار کار و مسائل زندگی شخصی‌تان خسته شده‌اید؟ آیا حس می‌کنید دیگر تاب‌وتوان انجام کارهای روزانۀ خود را ندارید؟ واقعیت این است که بسیاری از ما همین احساس را در شرایط سخت داریم. با نگاهی که به محیط اطراف خود می‌اندازیم، درمی‌یابیم که بسیاری از همکاران و اعضای خانواده در شرایط سخت شدیداً خسته می‌شوند. این خستگی و بی‌صبری بخشی از زندگی مدرن است و وقتی به سراغ آدم می‌آید، کارها سخت‌تر از آنچه واقعاً هستند به نظر می‌رسند. با یک بررسی سطحی به‌راحتی می‌توانید ببینید که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیای مجازی به دنبال راه‌هایی برای کنار آمدن با سختی می‌گردند.

وقتی سختی‌های اطرافتان زیاد می‌شود، تحریک‌پذیری شما بیشتر می‌شود و مغزتان توانایی تمرکز خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. در این شرایط، معمولاً همۀ ما به دنبال راه‌هایی برای تجدید انرژی ازدست‌رفتۀ خود می‌گردیم تا بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم. بنابراین، به سرگرمی‌های موردعلاقۀ خود، از تلویزیون گرفته تا بازی‌های کامپیوتری و غیره، روی می‌آوریم. پس از مدتی می‌بینیم که این‌ها نیز پاسخگو نیستند و بر آشفتگی‌مان افزوده می‌شود. پس چه باید کرد؟

حقیقت این است که انسان‌ها به جریان بی‌پایانی از انرژی زندگی، که در سرتاسر کیهان جاری است، متصل هستند. این جریان مانند آب رودخانه است و ما تنها کاری که باید بکنیم این است که بگذاریم از وجود ما گذر کند و با آن حرکت کنیم. وقتی با افکار و احساسات خود راه را بر آن می‌بندیم، مانند سد محکمی که مقابل آب رودخانه می‌گذاریم، مانع حرکت آن می‌شویم و احساسات و افکار بد همراه با این جریان در ما انباشته می‌شوند. درواقع، روانشناسان معتقدند افسردگی حالتی از بلوکه کردن جریان انرژی مثبت و مانع‌شدن از جریان یافتن زندگی در سطحی معنوی‌تر از زندگی مادی است.

حال مسئله این است که چگونه راه را بر این جریان نبندیم؟ و مهم‌تر از آن، چگونه از این انرژی بهره بگیریم؟

اولین راه این است که با خود بهترمان ارتباط عمیق‌تری برقرار کنیم. یعنی از طریق عبادت و تفکر، زندگی درونی خود را غنی‌تر کنیم و با انجام کارهای خلاقانه؛ مانند نوشتن و نقاشی؛ سرچشمه‌های خلاقیت خود را آگاهانه تحریک کنیم.

دوم این‌که مدام از خود بپرسید «اینجا چه خبر است؟» و سعی کنید دلایل سطحی را نادیده گرفته و به دلایل عمیق‌تر و حقیقت وضعیت نزدیک شوید. سطحی‌نگر بودن به‌راحتی می‌تواند منجر به افسردگی و آشفتگی عصبی شود.

تصور کنید انرژی درونتان مانند آب روان است. این آب وقتی سرد باشد، به ناراحتی و استرس تبدیل می‌شود. با گرم کردن، یعنی درواقع تغییر حالت درونی همان انرژی، و تبدیل کردن آن به خوشحالی و انرژی مثبت، کنترل امور را به دست بگیرید. برای این کار باید مدام به خود یادآوری کنید که ناخدای کشتی زندگی‌تان خودتان هستید.

سوم این‌که باید بپذیرید شرایطی که در آن قرار دارید موقتی است و هیچ‌چیز تا ابد پایدار نمی‌ماند. در ضمن این کارها، باید حواستان باشد حتماً وقتی را برای تنفس هوای تازه و قدم زدن در طبیعت کنار بگذارید.

آخر این‌که باید شکیبایی را تمرین کنید. از تلاش بیش‌ازاندازه برای حل مشکلات بسیار بزرگی که می‌دانید از توانتان خارج است دست ‌بردارید. نفس انسان می‌خواهد بر همۀ موانع به‌تنهایی پیروز شود. اما همۀ ما می‌دانیم این امر تا چه اندازه غیرممکن است. در کنار شکیبایی، باید قدردانی را نیز تمرین کنید. لیست چیزهایی را که باید برای آن‌ها قدردان باشید مدام در ذهنتان مرور کنید و برای تک‌تک آن‌ها شکرگزار باشید.

این راهبردها را جدی بگیرید. روانشناسان نشان داده‌اند این راهبردهای به‌ظاهر کوچک و ساده تا چه اندازه می‌تواند زندگی و شخصیت افراد را دگرگون کند و برایشان آرامش و شادی به ارمغان بیاورد.

۳.۴۰ میانگین امتیازدهی (۷۰% امتیاز) - ۵ رای
اشتراک گذاری:

درباره نویسنده/مترجم

صادق خالدی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی، از سال 1394 با تن مین در زمینۀ ترجمۀ متون مرتبط با سلامتی جسم و روان، موفقیت در زندگی و در کسب و کار، فرهنگ عمومی و پیشرفت شخصی همکاری می‌کند.

پاسخ دهید

+ بیست سه = سی